Tuesday, May 17, 2011

9 -dia bukan anak mama dan ayah

“ Kamu mesti melindungi Fiq dengan nyawamu, aku rasa mereka telah mengetahui dimana aku berada sekarang. Mungkin dalam tempoh beberapa jam ini, mereka akan datang mencariku, kemudian mereka akan mengejar cucuku.”
“Ya tuan, akan saya lindunginya sepenuh jiwa dan raga semampu saya. Dialah yang terpilih dan sayalah yang akan menjadi pelindungnya. Seperti yang telah ditakdirkan, cucu tuan akan menjadi yang seterusnya.”
“ Sekiranya itu janjimu, maka aku tak perlulah risau,” Sambung orang tua itu lagi.
*********************************************************
“ Kuliah hari ni agak membosankan, tak sabar rasanya hendak habis. Aku risaukan atuk, apakah dia selamat. Aku mahu menemuinya selepas ini, hatiku kurang senang,” Kata Fiq sendirian.
Boy mencelah “ Fiq, kau sudah dengar khabar berita. Andy semakin pulih dan dia kini berada dalam keadaan stabil. Tapi doctor tidak membenarkan sesiapa pun melawatnya buat masa ini. Kau tahu apa maknanya……………….maknanya identiti Phantom Of The violet Guitar akan terungkai. Aku tak sabar nak tahu siapa sebenarnya disebalik topeng tu.

Fiq tersentap, darahnya mengalir pantas. Jantungnya mengepam laju, dia lalu berkata “ Boy, betulkah apa yang kau cakap ni.
“ Mestilah, takkanlah aku nak tipu kau Fiq. Yang kau ni pelik semacam aja muke ni kenapa?”
“ Owh, tak ada apa-apa. Cuma gembira Andy dah semakin pulih.”
“ Fiq dah lame kita tak lepak sama-sama, ko asyik sibuk dengan kerja kau sekarang kan.”
“ Aku bukan apa Boy, kebelakangan ni. Macam-macam benda pelik jadi dekat aku.”
“ Cuba kau cerita kat aku, apa yang pelik sangat yang jadi dekat kau sampai kau tak ada masa nak lepak dengan aku,” Desak Boy menyuruh Fiq menceritakan apa yang sedang terjadi padanya.
Fiq menolak simpati rakanya itu “ Tak ada apa-apa sangat pun, tak perlulah Boy kau nak tahu. Aku tak mahu buat kau terfikir-fikir tentang masalah aku. Aku kan FIq, aku boleh selesaikan masalah aku sendiri.”
“Ikut kaulah sahabat.”
Setelah kuliah selesai, Fiq bergegas untuk ke rumah atuknya. Dia seolah-olah dapat rasakan yang sesuatu akan terjadi di rumah atuknya. Namun dia tidak pasti apakah ia, hatinya cukup kuat mengatakan yang dia mesti ke sana. Fiq mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menelefon atuknya.
“ Kenapa atuk tak angkat telefonnya, aku mesti cepat ke sana.”
Beberapa minit kemudian Fiq tiba di perkarangan rumah atuknya. Tiada apa-apa yang pelik, semuanya seperti biasa.
“ Dekat luar semua elok je, selalunya masa-masa macam ni, atuk akan duduk dekat beranda depan rumah dia,”
Fiq mendekati pintu masuk rumah atuknya, dia mengetuk pintu sambil memanggil atuknya. Namun tiada jawapan yang diberikan oleh atuknya. Fiq mengeluarkan kunci tambahan yang atuk telah berikan padanya. Dia memegang tombol pintu itu.
“ Ia tidak berkunci, takkanlah atuk keluar tanpa mengunci rumahnya.”
Fiq menerpa masuk, die memanggil atuknya beberapa kali. Dicarinya orang tua iu disetiap sudut dan bilik di dalam rumah itu, hampanya apabila kelibat atuknya pun tidak kelihatan. Fiq melepaskan lelahnya dengan duduk disebuah kerusi di ruang tamu.
“Mana pula atuk pergi ni, tak pernah-pernah dia macam ni…………apa kat lantai ni,” Fiq mengangkat objek tersebut.
“ Cincin, cicin atuk ke ni. Cantiknya cincin ni, macam raja-raja punya cincin aja.”
Sedang sibuk Fiq membelek cincin itu, kedengaran sebuah kereta berhenti dihadapan rumah atuknya. Seorang lelaki menerjah masuk kedalam. Fiq terkaku melihat lelaki itu, dia bangkit dari tempat duduknya.
“ Siapa kau, dan apa yang kau mahu,” Soal Fiq kepada lelaki itu.
“ Nasib baik tuan muda selamat, tuan muda disini sudah tidak selamat untuk kamu duduki,” Kata lelaki itu kepada Fiq.

“Apa yang kau cuba katakan ni, mana atuk. Mana kau sembunyikan dia,” Fiq semakin berkeras.
“Tuan muda tak perlu risau, dia selamat. Sekarang baik tuan muda beredar sebelum mereka tiba.”
“ Apa yang kau merepek ni, mereka! Siapa?,” Fiq kebingungan.
Kemudian beberapa buah kereta berhenti di perkarangan rumah atuk Fiq. Lelaki itu mengahmpiri Fiq dan menyuruhnya beredar demi keselamatan dirinya. Fiq semakin keliru, dia mengundurkan dirinya. Dia mula menurut kata-kata lelaki itu seperti apa yang dikatakannya benar.

“Tuan muda kita akan bertemu lagi, jaga dirimu kerana bahaya sedang memburumu. Ingat! Ada bnyk tentang dirimu yang kamu masih belum tahu lagi.”
“ Aku mesti telefon mama dan ayah, ada sesuatu yang memang tak kene. Hanya mereka kunci untuk persoalan ni buat masa ni,” Fiq menelefon mama dan ayahnya.
Setibanya di rumah, kedua orang tuanya telah sampai dan sedang menunggunya di ruang tamu. Fiq masuk ke rumah, kerisauan terpancar di wajah ayah dan mamanya.
“ Mama, ayah. Ada sesuatu yang tak kena dengan Fiq. Fiq tak mampu nak jelaskan dengan terperinci. Perihal atuk dan beberapa orang pelik yang Fiq jumpa sedang mengganggu perasaan Fiq,” Fiq menceritakan kejadian yang berlaku padanya sebentar sahaja tadi.
Kedua orang tua itu menyambut cerita Fiq dengan tenang.
“ Fiq, ayah tak pasti apa yang sebenarnya berlaku dan kerana itulah ayah tak mahu kamu terlibat dengan datukmu. Tapi, apakan daya. Takdir telah menentukan, ayah sudah tak rasa lagi yang rahsia yang ayah dan mama simpan ini boleh terus disimpan. Sudah tiba masanya, kamu tahu.”
“ Rahsia, apa yang ayah katakana ni?,” Fiq mula keliru.
“ Baiklah, sebenarnya kamu bukan anak kami.”

Fiq terduduk, dia merenung tajam bapanya itu. Terkaku lidahnya untuk berkata apa-apa.
Fiq memberanikan dirinya untuk berkata “ Adakah benar apa yang ayah katakan, atau ayah sengaja berpura-pura dengan Fiq.”
“ Tidak, ia benar dan gambar yang kamu lihat tempoh hari adalah gambar ibu bapamu yang sebenar. Lelaki yang berada di dalam gambar itu adalah abang ayah.”
“Tapi, mengapa dan apa kaitan ini semua dengan apa yang sedang berlaku pada Fiq.”
“ Ayah tidak pasti Fiq, hanya datukmu yang tahu perkara sebenar. Dia yang ambil kamu daripada ibu bapamu.”
“ Jadi, dimanakah mereka ayah. Dimana ibu bapa Fiq yang sebenar?” Soal Fiq. Air matanya mula membasahi pipi.
“ Fiq, mama minta maaf. Kami pun tak tahu dimana mereka berada. Buat masa ini, kita mesti laporkan hal ini kepada pihak polis tentang kehilangan datukmu,” Mama mula mencelah.
“ Tak perlu, lelaki itu mungkin berada dimana-mana sekarang. Tak perlu libatkan hal ini dengan pihak polis. Ia akan jadi lebih rumit,” Ayah menolak cadangan mama.
“ Fiq, kamu pergi bertemu dengan lelaki itu dan cuba untuk tanya padanya tentang dirimu,” Kata ayah lagi.
Mama dan ayah mendekati Fiq lalu memeluk pemuda itu.
“Jangan risau Fiq, walau apa pun yang berlaku kamu tetap anak mama dan ayah.”
“Ia sudah mula menunjukkan jalan, mencari identiti diriku dan merungkai misteri disebalik gitar violetku.”

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!