Thursday, April 7, 2011

3- gitar violet

Masa beralun indah dengan lakonan-lakonan mainan insan di pentas realiti opera. Fiq terasa geli hatinya untuk menceritakan hal yang sedang berlaku pada dirinya kepada atuknya apabila bersua dengan orang tua itu. Dia menaiki bas seperti hari-hari biasa tetapi kali ini laluannya adalah menuju ke rumah atuknya dan bukan rumah sendirinya.

Seperti yang dijangka dalam masa setengah jam dia tiba di kawasan rumah atunya. Fiq menekan butang loceng bas, bas mulai perlahan. Dia pun bangun dengan tenang daripada kerusinya lalu berjalan ke arah pintu. Kebetulan juga waktu itu terdapat seorang gadis hendak keluar mengikuti pintu yang sama. Fiq berselisihan bahu dengan gadis tersebut, gadis tersebut agak dalam tergesa-gesa keluar seperti sudah terlewat untuk menghadiri sebuah perjumpaan. Fiq memberi keutamaan padanya agar tidak ada apa-apa perlanggaran berlaku.

" Lajunya dia keluar daripada bas ini, agaknya manalah dia nak tuju."
Fiq meneliti gelagatnya berjalan ligat menuju ke sebuah rumah besar dihujung simpang.

"Wah, besarnya rumah dia. Barangkali dia mesti daripada keluarga kaya," Bisik Fiq.
Fiq meneruskan perjalanan, diteliti setiap-setiap inci kawasan perumahan tersebut. Ia agak berbeza daripada yang sebelum dia tiba pada waktu yang lalu. Keadaan berubah dengan pantas, dalam sedar tak sedar apa yang pernah kita lihat berubah dengan sekilas pandang. Fiq tiba dihadapan mahligai atuknya yang tidak sebegitu besar mahupun terlalu sempit. Dia memberi salam, sebagai isyarat bahawa ada orang yang berada di luar. Genggaman jarinya mengetuk pintu dengan lembut.

" Ya sebentar," Satu suara serak-serak halus terlontar dibalik pintu kayu yamg sudah berumur lebih kurang 10 tahun, kelihatan bekas gigitan anai-anai terukir molek dikeliling bucu-bucu pintu tersebut.

Pintu dibuka, tercegat seorang warga tua separuh abad berdiri memegang tongkat dengan wajah yang lemah tidak berdaya seperti zaman muda-muda dahulu. Terukir wajah si tua itu dengan senyuman yang lebar melihat cucunya tercegat tampan dihadapan pintu tempatnya keluar dan masuk.

"Kamu rupanya Fiq, atuk fikirkan siapa tadi. Rupanya cucu atuk yang tampan ini yang datang melawat atuk."

" Atuk, rindu ngan atuk. Atuk sihat ke?," soal Fiq.

"Sihat, atuk rasa muda bila tengok kamu yang datang."

" Atuk, minta maaflah. Atuk tahukan mama dengan ayah, mereka tak berapa suka kalau Fiq datng sini. Ini pun Fiq curi-curi datang ke sini."

" Tak mengapa, atuk faham."

" Jadi kamu ke sini ada hajat apa?" soalnya.

" Atuk macam dah tahu aja, sebenarnyakan atuk. Fiq tak tahu lagi siapa yang harus Fiq jumpa selain atuk. Fiq sangat-sangat perlukan khidmat bantuan atuk saat ini."

" Herm, macam berat aja bunyinya. Baiklah, cuba ceritakan kepada atuk satu persatu. Atuk akan cuba bantu kalau atuk mampu," jawab atuk Fiq.

" Baiklah atuk, ceritanya bermula begini," Fiq mula menyusun bicara mengenai masalah yang dihadapinya itu. Dia menceritakan apa yang berlaku dengan penuh teliti, setiap satu persatu yang menimpa dirinya.

" Kamu ni Fiq, Nasib baik kamu cucu atuk. Apa yang kita lalui itu mesti bersebab dan ia bukan secara kebetulan. Jangan terlalu memikirkan sangat soal apa yang sering melanda kamu," Atuk Fiq memberi nasihat.

" Atuk, tentang festival musikal yang akan berlangsung itu nanti. Fiq langsung tak ada idea, nak buat apa pun tak tahu lagi. Macam mana ni atuk?," soal Fiq.

“hahaha.”Ketawa atuknya.

“ Kenapa kamu tanya atuk, kalau di zaman atuk. Persembahan pop yey yeh aje, takkanlah nak buat yang tu kan.”

“ Ish, atuk ni. Main-main pulak dia, atuk please. Fiq dah kebuntuan idea, semua idea macam dah lari merayau-rayau.

“ Aik, kemana perginya Fiq yang atuk kenal dulu. Fiq yang otaknya selalu ada idea-idea yang hebat. Kemana perginya cucu atuk yang dahulunya nak jadi seorang yang hebat.”

“ Entahlah atuk, bila Fiq dalam keadaan begini, Fiq rasa takut. Mungkin sebab ini pertama kali Fiq masuk, sebab itulah hati ini rasa nak tercabut,”

Orang tua yang sudah mencapai umur separuh abad itu merenung kea

rah cucunya, dia tersenyum melihat gelagat anak muda seperti cucunya itu. Terbayang di minda lelaki itu seorang budak, yang amat disayangi dan pernah menjadi intan payung dirinya suatu ketika dulu. Air muka Fiq didalam kesusahan sama seolah wajah budak di dalam fikiran lelaki tua itu. Lamunanya jauh melayang, kelopak matanya mula dibasahi embunan kengan. Ia mengalir menuruni lekuk-lekuk kedut usia.

Fiq menyedari bahawa atuknya itu sedang bersedih, dia kehairanan. Dikesapnya air mata suci lelaki itu dengan tangan lembutnya. Hati Fiq mulai dilanda persolan, adakah kedatangan dia disini menyebabkan atuk kesayangannya itu bersedih.

“ Atuk, kenapa ni? Fiq rasa macam ada air keluar daripada mata atuk ,” Fiq cuba menceriakan suasana.
Kelihatan wajah yang bersedih tadi kembali ceria, dikesatnya air mata itu dengan kain pelekat yang berada ditanganya itu.

“ Tidak ada apa-apa pun, atuk Cuma teringatkan ayah kamu sewaktu dia berumur seperti kamu. Saling tak tumpah raut wajah kamu dengan ayah kamu kalau tersepit dalam masalah.”

“ Owh, atuk teringatkan ayah ya.”

“ Atuk, boleh Fiq tanya satu soalan?”

“ tanyalah Fiq, apa-apa pun.”
“ Apa yang telah terjadi antara ayah dengan atuk?”Soal Fiq dengan penuh perasaan ingin tahu yang amat kuat.


Fiq terus-menerus merenung atuknya, dia berharap agar atuknya memberi penjelasan agar semua persoalan tentang ayah dan atuknya itu terjawab. Degup jantung Fiq kencang degupnya, dia menelan air liurnya. Tetapi kelihatan atuknya belum bersedia untuk menjawab soalan yang telah diajukan oleh Fiq.

“ Duhai cucu atuk, bila masanya tiba. Atuk akan cerita semua yang kamu mahu tahu. Tapi masa itu bukanlah sekarang ya.”

Fiq mengangguk akur dengan jawapan yang telah diberikan oleh atuknya itu. Mungkin ada perkara yang bukan untuk diberitahu, tetapi ia akan datang sendiri untuk kita mengetahuinya.

“ Bukan kamu kata nak datang sini nak minta pendapat atuk ke, asal ke situ pula perginya,” Atuk menukar topik

“ Iyalah, terlupa pulak saya atuk.”

“ Fiq, kamu tunggu sebentar. Atuk mahu ambil sesuatu untuk kamu.”

“ Apa dia atuk?” Fiq sibuk hendak mengetahuinya.

“Adalah, nanti kamu tengoklah sendiri. Cuba bersabar sedikit.”

Fiq mengangguk-angguk tanda setuju.

Atuk lalu bangun dari tempat duduknya, tubuh beratnya itu meninggalkan ruang tamu. Dia berjalan perlahan menuju ke bilik tempat dia beradu. Fiq memperhatikan suasana keliling rumah atuknya. Matanya berhenti pada gambar arwah neneknya yang berada di atas meja, teringat dia akan neneknya itu. Sudah lama nenek Fiq pergi meninggalkan dunia, Dia langsung tidak pernah bertemu dengan neneknya itu.

Atuknya berjalan keluar daripada bilik, disebelah tangan kananya memegang sebuah bekas gitar lama. Habuk-habuk jatuh mencemari lantai rumah tersebut. Fiq melihat kea rah atuknya bersama bekas gitar kayu yang sudah diketogorikan barang-barang antic itu.

“ Fiq, inilah dia. Atuk nak hadiahkan gitar ini kepada kamu.”

“ Ini ke atuk, Nampak macam dah lama aja.” Fiq seolah-olah berlagak sombong.
“ itulah kamu. Fiq, dalam kehidupan kita tidak boleh menilai sesuatu terus kerana luaranya. Selamilah ia baru betul-betul kita mengenalinya.”

Fiq menunduk malu. Atuknya menepuk belakang Fiq dengan penuh manja.

“Cuba kamu buka, lihat apa di dalamya.”

Fiq mencapai bekas kayu yang berbentuk gitar itu. Dia menghembus debu-debu yang terdapat di atas bekas tersebut. Debu-debu berterbangan ke udara, Fiq memetik butang untuk membuka bekas tersebut. Satu aura yang belum pernah dirasainya tiba-tiba berdamping di dalam hatinya. Perlahan-lahan dia membuka penutup tersebut. Satu senyuman terukir di bibir Fiq, dalam matanya terpantul sebuah gitar yang sangat cantik berwarna ungu, bentuk dan ukirannya amatlah unik dan sangat menarik. Jarang sekali dia melihat sesuatu seperti itu.

“ Terima kasih atuk. Fiq tak pernah jumpa gitar secantik ni. Warnanya, ukirannya dan seni rekaan gitar ni sangat hebat.”

“ Fiq, inilah gitar yang atuk paling saying sekali. Gitar ni dah banyak memberi inspirasi kepada atuk dan dengan gitar ini jugalah atuk dapat mengorat arwah nenek kamu.”
Fiq ketawa kecil mendengar kata-kata atuknya itu.

“ Tapi Fiq ada satu lagi masalah nit ok.”

“ Ha, masalah apa lagi kamu ni?”

“ Fiq mana pandai main gitar.”

“ Apalah kamu ni, main gitar pun tak reti. Jangan risau, apa gunanya kamu ada atuk yang hebat ni.”

Fiq menarik nafas lega, atuknya hebat bermain gitar. Fiq pernah mendengar mama bercerita tentang atuk sewaktu dia masih kecil. Atuknya dahulu seorang pamain gitar yang hebat dan terkenal, tetapi beberapa peristiwa telah merubah hidup atuk.Fiq menolak keluar persoalan yang mula meresap ke dalam mindanya, dia sekarang hanya menunggu tunjuk ajar daripada atuknya itu.

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!