Thursday, April 7, 2011

4-azam baru

Mulai pada saat itu, Fiq telah berlatih gigih bermain gitar. Pada mulanya dia agak kekok, tetapi setelah sekian lama jarinya sudah lembut untuk memetik tali-tali gitar miliknya itu. Tiap-tiap hari Fiq akan singgah ke rumah atuknya untuk belajar memetik gitar. Perkara ini telah menimbulkan kecurigaan terhadap ayah Fiq, Dia merasakan yang Fiq cuba menyembunyikan sesuatu daripada pengetahuannya.

Pada suatu malam selepas makan malam, ayah Fiq mengajaknya berborak.
“ Fiq, ayah tengok kamu sekarang ni asyik sibuk aja. Jarang sekali ayah lihat kamu melekat di rumah. Selalunya kamulah yang akan duduk terperap di rumah.”

“Owh, tidak ada apa-apa pun yang berlaku. Fiq Cuma agak sibuk dengan persembahan untuk festival musikal di kolej Fiq aja.” Terang Fiq kepada ayahnya.

Ayahnya melihat Fiq dengan penuh tanya. “ Mengapa kau tidak khabarkan khabaran ini kepada ayah. Pastinya inilah festival pertama yang kamu mengambil tempat di dalamnya, bagi ayah perkara ini sepatutnya diceritakan awal-awal. Kamu sudah mula mencecah perubahan wahai anak bujang sulung ayah.”
Terukir senyuman halus dibalik bibir kecil itu. “ Minta maaf ayah, bukan niat Fiq untuk menyembunyikan hal ini daripada pengetahuan mama dan ayah, Cuma ia berlaku secara pantas. Lagipun bukan Fiq yang merelakan diri untuk meletak nama di dalam festival itu. Professor Ros yang telah mencadangkan nama Fiq.”
Lelaki yang umurnya dalam lingkungan 40-an itu mendekati anaknya, tangan kedutnya itu mengusap kepala anak sulungnya itu.
“ Owh, begitu rupanya. Baiklah kalau begitu, tetapi ayah nak bagi amaran kepada kamu. Ayah tak mahu kamu ke rumah atuk kamu. Sekiranya ayah dapat tahu yang kamu ke rumah atuk, ayah akan sekat perbelanjaan kamu,” Nada ayahnya bertukar tegas. Malam yang sunyi bertukar menjadi agak tegang. Kedengaran bunyi kipas membelah udara, wajah ayahnya berubah malap. Lelaki dewasa itu membetulkan kedudukannya, disapu mukanya dengan sebelah tangan seolah-olah dipenuhi dengan kebingungan. Dia sedar akan kelakuan ganjilnya di hadapan anaknya, tetapi fikirannya bercampur-baur dengan memori silam yang terpahat di dalam hatinya.
Ayah berjalan keluar daripada ruang tamu meninggalkan Fiq yang tercengang dengan kata-kata ayahnya.

“Baiklah ayah,” fiq berkata lembut.

Dia sedar bahawa terdapat konflik di antara ayahnya dengan atuk. Tetapi dia masih buntu untuk mencari jawapannya. Mama pun tidak mengetahui sebab mengapa ayah tidak mahu berbaik dengan atuk. Tetapi apa yang pasti, dia pasti akan menggali lubang kebuntuan yang sentiasa berselingkar di dalam kepalanya.

“ Manusia sering menjadi hamba kepada kebodohan mereka sendiri, dan kerana itulah mereka telah rugi. Pastinya aku bukan dalam golongan itu,” Bisik hati Fiq. Dia merenung ke arah ayahnya yang sedang berjalan meninggalknnya. Dia terfikir barangkali ayah sudah mengetahui ke mana dia pergi. Dia menolak kemungkinan tersebut dan membuat andaian mungkin itu Cuma firasat dia sahaja.

Fiq berjalan kebiliknya, hatinya berasa lemah setelah mendengar kata-kata ayahnya sebentar tadi. Jam sudah menunjukkan pukul 9.00 malam waktu Malaysia. Fiq masuk ke biliknya lalu menukar pakaian untuk keluar. Dia ingin menghirup udara malam di luar rumahnya. Perlahan-lahan dia menyusup keluar dari rumahnya tanpa pengetahuan sesiapa. Ketika itu ahli keluarganya sedang sibuk menonton telivisyen. Akhirnya dia berjaya menjejakkan kakinya ke pintu hadapan, Fiq menarik nafas panjang.

Bulan bersinar indah sekali, awan-awan berarak mentupi bulan. Bunyi angin yang melintasi telinga Fiq membuatkan dia berasa damai sekali. Alangkah indahnya suasana malam itu, Fiq mengambil peluang untuk pergi bersiar-siar mencari ilham di sekitar kawasan perumahannya itu. Dia berjalan keluar ke jalan raya ditemani bulan yang indah berseri. Matanya tidak berhenti melihat sekitar kawasan perumahannya itu. Malam semakin dingin, terasa kesejukannya menusuk kedalam urat-uratnya.

“ Sejuknya malam ni, dah macam duduk dekat London pun ada.”

Fiq menggosok-gosok kedua belah telapak tanganya itu. Dia sedaya upaya menghilangkan kesejukannya itu, walaupun dia telah mencuba untuk melenyapkan rasa sejuk itu ia tetap kembali umpama masalah yang mendatang, walaupun banyak masalah kita telah selesaikan ia akan pasti bertambah dan ia tidak akan berkurang. Fiq terus berjalan melalui jalan tar yang keras kagi kasar itu.

“ Festival tu dah makin hampir, aku belum cukup pasti yang aku dah bersedia. Aku hanya mengharapkan keajaiban buat masa ni.”
Rambut Fiq beralun ditiup angin, tekaknya berasa kering di tengah keheningan malam membuatkan dia ingin ke kedai serbaneka 24 jam untuk membeli setin air. Dia pun mula berjalan mencari kedai. Suasana malam amat sunyi sekali, kelihatan kereta di jalan raya utama boleh dibilang dengan jari berbanding bilangan kereta pada siangnya.
Fiq merasakan yang dia sudah berada agak jauh daripada rumahnya, tetapi tekak hausnya itu memaksa Fiq untuk menemukan air agar terubat hausnya itu. Fiq mula masuk ke taman perumahan yang belum pernah dilaluinya lagi sebelum ini. Setahunya kedai serabaneka 24 jam terletak berdekatan dengan kawasan perumahan tersebut kerana dia pernah melihatnya ketika dalam perjalanan pulang menaiki bas ke rumahnya. Malam semakin larut, sautan salakan anjing membuatkan bulu roma Fiq. Otaknya sudah mula membayangkan benda-benda pelik, Fiq mempercepatkan langkahnya menuju ke kedai. Tidak berapa lama kemudian, Fiq berjaya tiba di kedai serbaneka itu.

Dia pun lalu masuk ke dalam.

“ Selamat datang!” Kata pekerja si kedai tersebut.

Fiq membalasnya dengan sekuntum senyuman. Dia terus ke peti simpanan air, dia mengambil setin air. Tangannya boleh merasa kesejukan di dalam peti tersebut, pada pandangannya. Bagaimanalah orang di kutub utara boleh tahan dengan cuaca yang sejuk. Begitu kental hati mereka, hidup bergantung pada kekuatan hati. Tidak kira di mana kita diletak atau ditempatkan, kalau kita mempunyai hati yang kuat serta akal yang bijak, pasti mudah untuk menanganinya.

Fiq kemudian mengambil sebuku roti di atas rak makanan. Sedang dia membelek barang-barang yang hendak dibeli, seorang wanita berpakaian putih masuk ke dalam kedai. Fiq merenung wanita tersebut.

“ Wah, cantiknya perempuan tu. Tapi, apa yang dia buat malam-malam macam ni. Entah-entah!” Fiq mula berfikir yang bukan-bukan. Mindanya mula membayangkan bahawa wanita itu adalah jelamaan puntianak yang merayau-rayau mencari mangsa.

Wanita itu berjalan kea rah Fiq, hatinya beryambah lebih takut melihat wanita yang umurnya lebih kurang Fiq itu menghampirinya. Muka Fiq menggambarkan kerisauan yang jelas, dia menelan air liurnya.

Wanita itu berdiri di hadapannya dengan dua belah mata yang menakutkan merenung tajam wajah Fiq. Satu bau yang amat wangi menusuk hidungnya, ketakutan Fiq semakin menebal.

“Woi, apa tengok orang macam tu. Ingat saya ni hantu ke apa. Kalau saya ni hantu, dah lama saya makan awak.” Wanita itu menengking sinis Fiq yang dalam dilemma itu.

Fiq tersentap dengan gelagat wanita tersebut, dia menarik nafas lega. Apa yang difikirnya salah rupanya.
“ Eh, mana ada. Saya tengok awak sebab saya rasa pelik sebab awak datang ke kedai tengah-tengah malam buta ni,”Ujar Fiq yang cuba menutup persepsinya sebentar tadi.

“Huh, orang lelaki zaman sekarang semuanya akal sempit,” kata wanita itu dengan nada yang rendah.

Pekerja kedai tersebut ketawa melihat gelagat Fiq apabila dimarahi oleh wanita tersebut. Wanita berpakaian putih itu memalingkan mukanya daripada Fiq lalu mengambil beberapa barang untuk dibelinya. Fiq terus tidak menghiraukan wanita tersebut lalu ke kaunter untuk membayar wang.

“ Terima kasih tuan, sila datang lagi,” Kata pekerja kedai serbaneka itu sambil mengulurkan baki wang.
Fiq pun keluar daripada kedai itu. Dilihatnya sebuah kereta mewah berwarna hitam dihadapannya. Tiada siapa pun di dalamnya.

“ Ini mesti kereta orang-orang besar ni, ada style betul kereta ni,” bisik hati Fiq.

Kemudian wanita yang memarahinya sebentar tadi pun keluar daripada kedai. Dia berjalan terus kedalam kereta mewah tersebut. Wanita itu lalu menghidupkan kereta lalu terus beredar dengan cepat daripada situ.

“ Garangnya minah ni, hantu pun boleh kalah kalau tengok gaya dia ni,” Bebel Fiq.

Fiq pun memulakan perjalanan ke rumahnya. Dia membuka tin air, tekaknya yang tadi meronta kehausan telah dibasahi dengan air minuman yang telah dibelinya. Bulan sekali-sekala mengintainya di ballik tabir awan-awan gelap. Tapak kasut berbunyi halus tatkala memijak bumi yang diselaputi tar it, kakinya mulai terasa lenguh. Keringat-keringat mengalir menuruni pipi Fiq, dia mengelap peluhnya itu dengan bajunya. Sedikit demi sedikit air di dalam tin dihirupnya sementara roti yang berada di tangannya masih belum dijamahnya.

Dalam kepekatan malam itu, Fiq terlihat sebuah kereta tidak jauh daripada penglihatannya tersadai seolah berada dalam masalah. Kelihatan seorang wanita sedang mencangkung membelek tayar keretanya.

“ Pasti ada sesuatu yang tidak kena pada kereta tersebut,” Bisik Fiq “ Tapi kalau diteliti, aku rasa macam kenal dengan kereta ini serta gadis itu.”

Fiq berjalan menghampiri kereta tersebut. Ternyata apa yang dibisikkan benar, itulah gadis yang ditemuinya di kedai serbaneka. Dia terus mendekati perempuan itu, satu raut wajah yang lemah dan penat disebalik alunan rambut yang panjang lagi hitam dilihatnya. Perasaan bersalah akan dihantui Fiq sekiranya dia meninggalkan perempuan itu dalam keadaan begitu.

Fiq menegur sayu “ Cik, ada apa-apa masalah. Boleh saya bantu?”

Wanita itu yang terkejut mendengar suara Fiq terus bangkit lalu memalingkan wajahnya tepat ke arah Fiq.

“ Awak!” Perempuan itu tersentap “ Awaklah yang saya jumpa dekat kedai kan?”
Fiq mengangguk tanda benar.

“ Nasib baik awak ada, awak kena tolong saya. Tayar kereta saya ni rasanya dah bocor, mungkin saya dah terlanggar paku atau benda-benda tajam,” Terang wanita itu dengan harapan bahawa Fiq akan membantunya.

“ Owh, paku ya. Biar saya check kejap,” Fiq menundukkan kepalanya ke tayar kereta yang dikhuatiri terkena paku itu. “ Rasanya tayar ini perlu ditukar kerana bocornya agak besar. Ini mungkin akan mengambil sedikit masa.”

“Awak buatlah, saya tak tahu bagaimana hendak tukar,” Arah wanita itu.

“ Amboi, nak minta tolong macam aku ni kuli aja,” Sindir hatinya kepada perempuan yang tidak tahu beradap itu.

Fiq memulakan tugasnya, dia mengambil beberapa peralatan di dalam but kereta. Perlahan-lahan di membuka nut-nut di tayar itu. Perempuan itu berdiri tegak disebelah Fiq, matanya tidak berhenti melihat jari-jari Fiq memutar spanar. Bunyi-bunyi geseran besi menutup kesunyian di celah malam itu sebentar. Kawasan di situ agak malap dan ia menyukarkan kerja-kerja Fiq. Tetapi baginya itu bukan satu halangan untuk dia menyiapkan tugasnya itu.

“ Awak, boleh cepat sikit tak,” Rungut wanita itu.

“ Saya sedang sedang berusaha ni kak, diminta bersabar ya. Saya ada dua tangan aja,” Fiq menyindir wanita itu. “ Apalah dia ni, dia fikir dia ini siapa.”

Wanita itu berdengus garang, Fiq tersengihmendegar dengusan kesalnya itu.

“ Kak, dah siap!” Fiq bangkit sambil mengelap tangannya yang berminyak itu. Dia lalu mengemas semula pekakas ke dalam kotak perlatan.

“ Owh dah siap pun, lama betul saya tunggu.”
Perempuan itu mengeluarkan beg duitnya dan menarik beberapa helai duit merah. Fiq melihat gelagat wanita itu.

“ Satu,dua ,tiga, empat, lima,” Dia mengira helaian wangnya itu. “ Nah, ini untuk awak. Ambillah sebagai upah.”
FIq dengan pantas menolak “ Tidak mengapalah cik, saya ikhlas nak tolong.”

“ Ambil ajalah, saya dah bagi ni kira ok tahu!”
Fiq terdiam, matanya penuh dengan rasa kesal melihat kelakuan perempuan dihadapannya itu.

“ Hidup ini kita tidak boleh mengarah sahaja, setiap perkara ada nilainya dan bukanlah duit yang mengatasi segalanya,” Satu kata-kata terlontar daripada bibir Fiq.

Perempuan bertubuh kecil itu terdiam, mukanya tetap tidak mahu mengalah.

“ Kalau begitu, tidak mengapalah,” Kata wanita itu.

Dia lalu membuka pintu keretanya, tanpa menghiraukan Fiq dia terus menghidupkan enjin keretanya lalu beredar daripada situ meninggalakna Fiq. Malam sekali lagi menjadi bisu, kepulan halus asap kereta mencemari pemandangan malam. Fiq sekali lagi memulakan perjalanan, tidak sampai dua tiga langkah dia berjalan, seorang lelaki tua menepuknya daripada belakang. Fiq terkejut besar dengan kehadiran lelaki itu. Dia terus menoleh ke belakang, seorang lelaki berpakaian comot dan selekeh berdiri lemah di hadapannya. Fiq berlagak tenang walaupun di dalam hatinya dibanjiri dengan ketakutan.

“ Nak, bantu pakcik. Pakcik dah berapa hari tidak menyentuh makanan. Pakcik sangat-sangat lapar,” Rintih lelaki tua itu.

Fiq tanpa ragu-ragu menghulurkan roti yang dibelinya kepada lelaki yang sedang kelaparan itu. Dicapainya oleh lelaki tua itu roti yang telah diberi oleh Fiq, dia lalu terus membuka bungkusan tersebut dan memakan roti itu. Gaya lelaki tua itu makan seolah memang benar dia sudah beberapa hari tidak makan. Fiq terasa bersyukur kerana dia telah membeli roti itu, mujur sangat dia dapat member lelaki itu.

“ Nak, terima kasih,” Kata lelaki itu. “ Percayalah, jika setiap yang kita lakukan dengan penuh keikhlasan ia pasti mendatangkan hasil meskipun ia tidak dapat dilihat. Hanya mereka yang dikuasai keikhlasan dapat merubah dirinya. Kuasa ikhlas itu bisa jua mencairkan besi yang keras.”

Fiq tergamam melihat kata-kata lelaki tua itu seolah-olah lelaki yang berdiri di hadapanya itu seorang yang hebat dalam bicaranya dan bukan seorang tua yang lemah dan comot. Lelaki tua itu menghampiri Fiq lagi, dia menghulurkan sesuatu sebagai tanda terima kasih. Fiq mengambil benda tersebut dengan tangan kanannya.

Lelaki tua itu bebisiki di telinga Fiq . “ Percalah dengan kuasa sesebuah keikhlasan.”

Telinga Fiq tertumpu dengan kata-kata orang tua itu sedang matanya pula tertumpu kepada benda yang berada di tapak tanganya. Fikirannnya mulai hanyut dengan kata-kata itu.
“ Pakcik, inikan pick gitar. Kanapa pakcik beri pada saya pula?” Soal Fiq sambil kepalanya tertunduk melihat pick gitar yang berwarna biru keemasan itu.

Angin sejuk tiba-tiba melintasi pipi Fiq, dia mengalih pandangannya kehadapan semula. Hatinya dengan pantasnya berdegup kencang. Angin yang bertiup menggugurkan dedaun kering dari atas pohon menghujani Fiq. Tangannya menggeletar seram, lelaki tua yang berdiri di hadapannya kini telah lenyap daripada pandangan. Fiq memanjangkan lehernya meninjau sekeliling,dia amat hairan bagaimana lelaki tua itu boleh lenyap secara misteri.

“ Kraakk.” Bunyi kayu patah.

“ Hah, apa tu?” Fiq semakin risau.

Dia secara tiba-tiba menjadi sangat bertenaga lalu membuka langkah seribu meninggalkan kawasan tersebut. Tidak dihiraunya apa yang berada di hadapan, semuanya diredah Fiq. Ternyata benar apa yang dikatakan orang. Apabila kita dilanda ketakutan, apa yang kita tidak mampu lakukan sebelum ini pasti dapat dilakukan.

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!