Thursday, April 7, 2011

6-harinya semakin menarik

Fiq menggeliat, dia membetulkan urat-urat yang telah berpusing dalam tidurnya. Sepasang mata terbeliak lega, muka yang penuh coreng disapunya dengan kedua-dua belah tangan. Fiq duduk beradapan tingkap. Hari ini dia bangun awal dari semalam. Pemuda itu bersiap untuk ke kolej.

“ aku harap hari ni, tak ada apa-apa jadilah.”

Fiq tiba di kolej dan disambut oleh Boy di hadapan pagar masuk. Boy menyapanya sekuat hati, semua yang berada di situ merasa pelik dengan Boy.

“ Boy, tak payahlah nak menjerit, aku bukannya jauh pun dari kau,” Kata Fi tersipu-sipu menutup keaiban temannya itu.

“ Entahlah Fiq, aku rasa macam seronok pula hari ni. Kau tahu tak, hari ini budak-budak semua dah setat berlatih dalam dewan untuk karnival Sabtu ni. Maknanya, muali hari ini. No belajar, no books and no pensyarah,” Boy ketawa keriangan.

Fiq mencebek temannya itu. Seperti tahun-tahun lepas, apabila tempoh untuk festival itu semakin dekat. Masing-masing akan sibuk dengan persembahan dan kerja-kerja yang ditugaskan. Semestinya aka akan ada ramai peserta yang sibuk berlatih merata-rata dalam kawasan kolej itu. Bunyi alatan music akan bergema menghidupakan suasana kolej tersebut. Dentuman drum diselang-seli dengan pelbagai jenis gitar yang terpetik. Kaki-kaki dan tangan akan berdansa setiap masa. Suasana gamat tetapi seronok saat itu amatlah rugi sekiranya tidak disertai.

“ Lupa pula aku, Boy lagipun kita tahun lepas manalah berseronok sangat. Sudah tentu Professor Mail dah tetapkan tugas kita untuk jaga kelas.”
Fiq mengimbau peristiwa yang menghantuinya tahun lepas, dia dan Boy telah diarahkan untuk menjaga kelas supaya pelajar tidak bertindak di luar jangkaan. Tetapi apa yang telah terjadi masa itu adalah sebalik daripada apa yang mereka berdua fikirkan. Seluruh kelas berpakat untuk mengenakan Fiq dan Boy semula. Minggu tersebut umpama berjalan di lorong gelap, sentiasa dalam kerisauan.

Boy menepuk bahu Fiq, dia tertawa akan Fiq yang sudah jauh hanyut.

“ sudahlah tu Fiq, kau teringatkan tahun lepas ke. Kau dah lupa ke, tahun ni berbeza punya dari tahun lepas.”

“ Berbeza, apa yang berbezanya?” Soal Fiq kekeliruan.

“ Tahun ini berbeza sebab kau pun akan beraksi di atas pentas,” Jawab Boy.

Fiq tersenyum, dia hampir terlupa bahawa dirinya turut mengambil bahagian dalam acara itu.

“ Aku tak sabar lagi nak tunggu kau beraksilah Fiq, kau kena buktikan yang kau ni sebenarnya amat berbakat. Aku akan support kau dari belakang. Kau jangan risau, setakat ni, ada tak perkara yang akau boleh bantu kau.”

“ Terima kasih Boy sebab sudi nak tolong aku, setakat ni. Belum ada lagilah.”

Sambil berborak mereka berjalan menuju ke kelas, perbualan mereka menjadi lebih rancak. Boy ingin benar tahu persembahan apa yang Fiq akan lakukan. Dia cuba memujuk Fiq supaya memberitahunya, namun Fiq enggan mendedahkannya dengan alasan hendak membuat surprise.

Bunyi riuh rendah tidak henti-henti bersambung, kedengaran beberapa band sedang beraksi di taman, ada yang berlatih menari, para pelajar yang mengambil bahagian untuk persembahan teater juga sedang sibuk berkumpul untuk latihan. Lorong-lorong ke kelas dibanjiri dengan pelajar-pelajar yang sibuk membetulkan persembahan mereka.

Dalam keriuahan itu, Fiq ternampak Linda bersama-sama temannya sibuk berlatih. Fiq suka benar melihat gelagat Linda yang sungguh ayu itu. Dia tertanya-tanya, apakah persembahan yang akan dipertontonkan oleh Linda. Boy juga terlihat Linda yang sedang berlatih, dia melihat Fiq yang tida terkelip matanya melihat aksi Linda.

Dengan Pantas Boy menyapa. “ Hoi Fiq, jangan tengok lama-lamalah. Nanti dia perasan pulak, aku tengok Linda yang hebat tu pun sibuk berlatih. Sebaliknya kau kekal tenang, aku suka dengan gaya kau tapi ia membuatkan aku risau.”

“ Boy, kau janganlah risau. Aku dah rancang semua dari awal, Boy kau agak-agaklahkan. Linda akan buat persembahan apa agaknya tahun ini?” Tanya fiq.
“ Linda, rasanaya aku ada dengar daripada budak Zana tu semalam. Dia kata Linda akan buat persembahan teater musikal,” Jawab Boy.

“ Teater musikal, bunyi macam menarik aja. Baguslah kau, cekap bab-bab cari maklumat ni, apa lag yang kau tahu?” Soal Fiq lagi.

Boy mengimbas ingatannnya.

“ Ha, baru aku ingat. Linda akan buat persembah mengenai kisah cinta ala-ala Romieo dan Juliet. Linda akan jadi Julietnya kalau tak silap aku.”

“ Owh, agaknya siapalah akan jadi Romieonya,” Fiq mula berangan.

“ Sudah,sudahlah tu. Tak habis-habis berangan kau ni.”


Mereka berdua masuk di dalam kelas. Nampaknya kelas kosong, tiada seorang pun yang berada di dalam. Fiq agak terkejut, adakah satu kelas ini telah menyertai persembahan carnival itu? Ataupun ada yang menumpang kaki untuk mengambil kesempatan. Biasalah, remaja zaman sekarang amat hebat kalau mencari kesempatan. Boy menutup pintu, hari ini Iskandar pasti tidak masuk ke kelas. Itu bermakna mereka berada di zon selamat. Boy sempat menyanyi di dalam kelas,betapa gembiranya dia pada hari itu. Fiq mengeluarkan buku yang dijadikan nota untuk persembahannya, dia mencatat beberapa ilham yang datang sewaktu berjalan ke sini. Boy pula ketika itu sibuk berjalan keliling kelas mencari sumber-sumber maklumat atau padanya gossip dan berita mengenai pelajar-pelajar di dalam kelas. Seperti kebiasaan bagi Boy, dia amat hebat dalam bab-bab mengorek rahsia orang lain. Tetapi hebat-hebat Boy dia masih gagal untuk mengorek rahsia Fiq.

“ Fiq, kau dengar ni. Kau tahu tak Iskandar tu sebenarnya rabun jauh,” Boy bersuara.

“ Merepek apa kau ni Boy, mana kau tahu?” Soal Fiq.

“ Ni, dalam laporan kesihatannya ni,” Jawab Boy sementara tangannya memegang laporan kesihatan Iskandar.


“ Habis tu,kalau dia rabun apa kena mengena dengan kau Boy?” Kata Fiq.

“ Ini maklumat menarik, nanti boleh aku kenakan dia,” Tawa Boy seperti mendapat ilham yang nakal.

“ Boy, dia tu rabun. Bukan butalah.” Ujar Fiq.

“Boy, kau tak habis-habis dengan kerja kau ni, baik kau berhenti belajar kerja jadi wartawan. Lagi bagus,” Usik Fiq lagi.

“ Aku bukan menyibuk pasal hal mereka ni. Cuma aku sebagai kawan prihatin tahu.” Boy menjawab.

Fiq mendiamkan diri, buang karan kalau dilayan si Boy ni.

“ Fiq ada lagi menarik,” Jerit Boy.

“ apa lagi kau ni Boy. Siapa pula kali ini yang kau geledah?”

“ Linda,” Jawab Boy pantas.

Fiq berpaling ke arah Boy, dia seperti geram dengan Boy.

“ Boy, apa kau buat dekat meja Linda tu?”

“ Aku jumpa sesuatu yang menarik,” Kata Boy.

Fiq seperti berminat.

“ Apa yang menarik Boy?”

“Aku jumpa diari Linda,” Kata Boy.

“ Boy, kalau diari baik kau letak balik. Tak elok kau baca diari orang,” Tegas Fiq.

“ Fiq, dalam diari ini ada nama kau.”

Fiq bangkit lalu berjalan ke tempat Linda, dia mengambil diari Linda daripada Boy. Amatlah tidak enak sekiranya kita membaca diari orang lain. Fiq tahu yang dia sedang melakukan kesalahan kerana membaca diari itu. Namun hatinya ingin benar tahu mengapa namanya ada di dalam coretan Linda.

Fiq membaca helaian yang terdapat namanya.

Aku rasa bersalah pada Fiq, kerana fail aku. Dia terlibat dengan pergaduhan, Iskandar pun satu. Terus menyerang Fiq. Kalau boleh aku nak jumpa Fiq minta maaf tentang peristiwa tu.


Wajah Fiq menjadi pelik, dia perasan yang ia ditulis semalam. Fiq tidak bernani untuk membuat sebarang spekulasi. Nampaknya linda sudah tahu tentang semalam.

“ Patutlah kau lemah aja semalam, rupanya Iskandar kacau kau awal pagi semalam. Ni yang buat aku bengang ni, Fiq jom jumpa Professor Mail. Kita ceritakan pada dia,” Tegas Boy bersemangat mahu membela kawannya itu.

“ Tak perlulah nak buat semua tu, benda dah jadi Boy. Aku malas nak tambah lagi masalah,” Balas Fiq menenangkan kawannya.

Angin secara tiba-tiba bertiup masuk dari celah tingkap. Tiupan angin menyebabkan diari Linda terselak dengan sendirinya. Fiq membaca helaian yang terselak itu.

Aku rasa lemah dengan perembahan aku kali ini, aku risau sangat-sangat. Kenapalah aku tak rasa yang Andy bukan watak yang sesuai untuk memegang watak putera dalam teater ni padahal Andy adalah lelaki yang paling sesuai pada pendapat semua orang, tetapi mengapa bukan pada aku. Aku harap sangat aku dapat suaikan diri. Kalau tidak rosak persembahan ini, semua mengharapkan yang terbaik. Aku mesti cuba.

Fiq terdiam, dia meletakkan semula diari itu di bawah meja Linda. Dia pasti Linda sekarang sedang mengalami kesukaran dalam memegang babaknya sebagai seorang puteri. Tetapi apakan daya bagi Fiq, dia ingin benar membantu Linda tetapi ruang dan masa tidak membenarkannya. Dia terpaksa melupuskan niatnya untuk membantu kerana teman-teman Linda yang lain pasti tidak suka jika dia mendekati Linda.

*********************

Beberapa hari berlalu semenjak Fiq membaca diari Linda. Tarikh keramat mula menjadi lebih hampir. Fiq berjalan seorang diri menuju ke perpustakaan di kolejnya, dia mula menaiki anak-anak tangga, satu persatu dinaikinya. Perpustakaan terlentak di tingkat 3, seperti kelaziman Fiq akan ke sana untuk membuat penyelidikan. Kali ini dia datang dengan niat untuk mencari maklumat tentang bagaimana untuk membuat persembahan yang cemerlang. Dia tidak pasti samada terdapat buku seperti itu. Tapi apa salahnya mencuba untuk mencari buku itu.

Fiq masuk ke dalam sambil memegang nota kecilnya untuk mencatat sebarang maklumat yang berkaitan. Kebetulan pada masa itu Linda sedang berada di dalam perpustakaan itu. Fiq terlihat Linda yang sedang khusuk membaca sebuah buku. Dia membaca tajuk buku tersebut, di kulit buku itu tertulis. ‘ Puteri Negara Angin’ . Mungkin itulah idea asal persembahan Linda. Fiq perlahan menyusup ke belakang takut-takut Linda terperasan akan kehadirannya. Telah ditakdirkan pada ketika itu sememangnya nasib tidak menyebelahinya, kakinya tersadung tanpa sebab. Fiq tersungkur jatuh bagai nangka busuk umpamanya. Seluruh pelajar dan guru yang berada di dalam perpustakaan itu terkejut dengan malang yang menimpa Fiq.

Fiq dengan pantasnya bangun. Dia dengan automatiknya berkata “ Ok, saya ok je. Tengok, no wounds…..”

Eksperesi wajah yang berada di situ seperti menahan sebuah lawak jenaka yang sangat lucu. Kerut-kerut di muka mereka tidak terkecuali Linda kelihatan akibat menahan gelak.

“ Nasib baik, tak ada yang gelak,” Fiq membuat andaian walaupun dia tahu yang mereka sedang menahan tawa mereka.

Akal yang waras Fiq bertindak mengarahkan kakinya untuk serta-merta beredar daripada situ. Fiq kekal tenang sambil sempat melempar beberapa butir senyum sebagai tindakbalas terhadap reaksi yang mereka tunjukkan. Pasti kejadian itu menjadi berita sensasi dan panas di buah mulut kolej.

“ Hah, aku lepas pun daripada sana. Kaki oh kaki, kenapalah kau tersadung dalam tu. Kalau tersadung atas tilam yang empuk lagi lembutkan elok. Ini karpet kasar yang dah beberapa tahun tak basuh dengan para penonton yang terpaksa tahan gelak. Linda pun ada sekali tadi, mana aku nak letak muka aku yang tak berapa nak hensem ni.”

Fiq mengetuk-ngetuk buku di tangannya pada seluarnya. Dia cuba melarikan diri sebentar menenangkan dirinya di belakang kolej. Secara umumnya belakang kolej itu merupakan tempat diskusi bagi pelajar-pelajar yang lebih diketahui sebagai gangster atau dalam bahasa molek, pelajar yang tidak jahat tetapi nakal. Maka bagi seorang yang seperti Fiq datang ke kawasan sebegitu adalah satu kepelikan yang nyata. Namun oleh kerana akalnya mahu menyembunyikan tubuhnya buat sementara supaya dia tidak dijadikan bahan tawa kawasan itulah yang menjadi rujukan. Ketika itu dia sedang membawa diri, seorang lelaki yang kelihatan seperti bercakap seorangan sedang sibuk membuatkan dirinya Nampak seperti orang yang gila akal pada pandangan pertama.

Fiq cuba berfikiran optimis dan bersangka baik terhadap orang yang jantinanya lelaki tulen. Ternyata dia masih waras dan mampu membezakan yang mana baik dan buruk. Nampaknya dia sedang sibuk berlatih untuk acara pada karnival yang akan berkangsung tidak lama lagi.

“ Hai, macam sibuk aja?” Soal Fiq.
“ TIdaklah sibuk sangat, adalah sikit-sikit,”
“ Awak tak risau ke, kalau-kalau budak-budak otai tu dating ke sini?” Soal Fiq lagi.
“ Nak risau apa, besar mana kabel dia. Aku dah sewa tempat ini awal-awal. Tak payah nak risau dengan diorang tu,” Lelaki itu berkata dengan penuh yakin.

“ Owh, begitu….”

“ Nama saya Fiq.”
“ Saya Andy,” lelaki itu menjawab.
Fiq mengimbas kembali, dia seperti pernah mendengar nama itu sebelum ini. Tapi otaknya masih belum berfungsi sepenuhnya.

“ Awak sama kelas dengan Linda kan?” Soal Andy.
“ Macam mana awak tahu,” Tanya Fiq.
“ Hari itu saya ada Nampak awak keluar daripada kelas Linda,” Kata Andy.

Fiq teringat sesuatu. Andy ialah nama yang tercatat di dalam diari Linda yang juga merangkap pelakon utama dalam teater musical yang akan dipersembahkan oleh Linda. Sememangnya Linda pandai memillih watak yang sesuai, dari karakternya Andy memang paling sesuai menjadi seorang putera berbanding lelaki-lelaki yang lain berada di kolej. Fiq mendiamkan rahsia itu, dia terus dan terus berborak dengan Andy. Fiq juga membantu Andy dalam lakonan dan nyanyiannya. Hampir 3 jam mereka berada di situ, Fiq sempat melihat skrip yang sedang dilatih oleh Andy. Ia kelihatan agak mudah serta tidak terlalu membosankan.
“ Andy, aku rasa dah lama kita ada dekat sini. Kau tak takut ke kalau-kalau budak-budak tu datang?” Soal Fiq yang mula cemas.
“ Fiq, kan aku dah kata kat kau. Besar mana sangat mereka tu. Beranilah budak-budak tu nak tunjuk muka,” Katal Andy berlagak kuat.

Dalam Andy memperagakan kekuatannya di hadapan Fiq yang sedang risau, satu suara menyampuk. “ Owh berani kau kata macam tu ya.”

Kemudian keluar beberapa orang lelaki dari lorong berhampiran. Rupa-rupanya golongon itulah yang diketogorikan sebagai gangster. Tanpa segenap bicara, Fiq dan Andy mengatur langkah meninggalkan mereka. Pantas benar mereka berlari daripada situ.
**********************************
Lampu bilik dibuka, Fiq merenggangkan urat-uratnya untuk tidur. Dia mengibas cadar tilamnya seperti kebiasaan. Cadar biru dengan corak-corak ikan menceriakan suasana biliknya. Dia menutup tingkap yang terbuka luas, meskipun telah tertutup namun masih ada lagi angin-angin yang masuk di celahan tingkap. Fiq membaringakan badannya di atds tilam, saat itu hanya tidur yang bertahkta di kalbunya. Otaknya menghantar isyarat agar dua kelopak matanya ditutup. Otaknnya juga telah tersilap kerana terhantar isyarat memori mengenai apa yang dillalui Fiq siang tadi. Dia mula teringat, tetapi apa yang kekal dalam kotak memorinya ialah kisah mengenai ‘Puteri Negara Angin’ Yang bakal dilakonkan oleh Andy sebagai putera.
“ Fiq, untuk pengetahuan kau, kisah ini adalah mengenai seoarang puteri di sebuah Negara yang dipanggil Negara Angin oleh sebab Negara itu berangin setiap masa. Di Negara itu terdapat seorang puteri yang ingin mencari cinta sejati. Dia menunggu cintanya setiap masa untuk seorang putera yang berani. Setiap hari dia berdoa pada sang angina agar tiupkan cintanya itu kepada putera idamannya. Suatu hari angina telah menerbangkan doa puteri tersebut. Bisikan suara itu telah didengari oleh seorang putera. Dia kemudian datang kepada puteri untuk menyahut doa puteri tesbut. Lebih kurang begitulah ceritanya, kau jangan cerita pada orang lain pula. Ini rahsia tahu.”

Bayangan Andy mulai hilang, pentas mimpi mula bersilih ganti.

“ Selamat malam, semua”

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!