Thursday, April 7, 2011

2-inilah fiq

Cahaya mula merayap ke kaki langit, burung-burung melebarkan sayap-sayap bersiap untuk mencari makanan, embun pagi mula kelihatan di hujung daun-daun, kabus dingin berselingkar di balik-balik bukit-bukau. Suasana rumah menjadi sibuk dengan persiapan keluarga Fiq hendak keluar, ibu dan bapanya bersiap untuk pergi ke kerja sementara adik-adiknya pula bersiap untuk ke sekolah masing-masing. Fiq membuka kedua matanya,dia mengambil jam loceng yang berada di bersebelahan katilnya. Jam menunjukkan sudah pukul 6.30 pagi, dia membangkitkan tubuh beratnya itu dari katil.

“ Ah, mengantuknya. Inilah padahnya kalau tidur lewat sangat,”bisik hatinya sambil berjalan separuh sedar ke bilik air.

Suasana sejuk menyebabkan tubuh Fiq menggigil dari hujung rambut hingga ke kaki. Dia mula bersiap untuk ke tempat belajarnya, sebuah kolej untuk para pelajar yang meminati aliran musik seperti fiq. Dia seorang pelajar yang mengambil jurusan persembahan pentas teater di kolejnya itu. Sebagai seorang pelajar fiq adalah seorang yang tidak berapa pandai bergaul dengan orang, oleh itu dia mempunyai sedikit teman. Fiq lebih gemar berkawan dengan alam semula jadi waluapun bunyinya agak pelik, tetapi alam semula jadilah yang menjadi sumber inspirasi dalam dirinya. Sebagai seoarng ahli teater yang mengawal pentas dia agak komited dengan kerjanya itu. Pelajar jurusan persembahan teater itu memakai bajunya dan menggalas begnya, dia lalu ke ruang makan untuk sarapan pagi.

“Ayah, mama selamat pagi,” ucap Fiq kepada kedua orang tuanya yang sedang bersarapan bersama adik-adiknya.

“Hihihi, abang Fiq ni memang tak pandai bergaya betul. Apalah abang ni pakai baju macam tu, patutlah abang tak ada girlfriend sampai sekarang,” ketawa adik perempuannya melihat gaya yang dikenakan abangnya itu.

“Iyalah kamu ni pun along, berapa kali mama nak cakap, pakai baju tu pilihlah yang bergaya sikit baru Nampak macam anak mama sikit,” sindir mamannya.”
“ Ok apa anak ayah yang seorang ni, smart je bagi ayah. Tak apa long, ayah pun macam ni juga dulu, tapi dapat je ayah tackle mama kamu ni,” kata ayahnya.
Fiq gembira melihat keluarganya gembira, itulah yang menjadi satu semangat kepada dirinya, iaitu keluarganya.

“ Baiklah mama, ayah Fiq nak pergi dulu, nanti terlewat pula ke kolej.”
“ Erm, elok-elok jalan tu,” kata ibunya.

Fiq melangkah keluar daripada rumahnya dengan penuh rasa senang hati, cahaya matahari menyinar terang ke wajahnya, terasa bahang pagi matahari menembusi kulitnya. Fiq menghirup udara segar pagi. Satu anugerah yang cukup hebat dapat menghirup udara yang sangat segar, ia boleh menyegarkan minda serta tubuh badan. Dia memulakan perjalanan ke kolejnya, tempat belajarnya agak jauh daripada rumahnya, Fiq ke sana dengan menaiki bas dan begitulah rutin harianya yang dilaluinya untuk ke kolej.
Sewaktu di dalam bas dalam perjalanan ke kolej Fiq terlihat seorang perempuan yang sangat cantik, itulah wanita idamannya , seorang gadis yang amat diminati oleh pelajar-pelajar di kolejnya, lirikan mata bulat dan comel serta tutur kata yang amat sopan pasti membuat sesiapa terpikat, itulah wanita yang lagaknya seperti seorang bidadari kayangan yang diutus daripada syurga, Linda.
Dia bersama beberapa orang temannya dalam perjalanan ke kolej. Tetapi bagi fiq, untuk memiliki seoarang gadis seperti itu adalah amat mustahil kerana Fiq seorang yang tidak pandai bergaul, begaya dan Fiq juga merupakan seorang pelajar jurusan persembahan teater sedangakan Linda pula berada dalam pengurusan persembahan yang berkaitan dengan konsert iaitu jurusan yang paling popular dalam kalangan pelajar-pelajar di kolej tersebut jika hendak dibandingkan dengan pelajar jurusan persembahan teater seperti Fiq . Dia selalu menjadi bahan gurauan dan dipandang rendah oleh rakan-rakan sepembelajarannya. Tapi itu bukan satu alasan baginya untuk bergerak ke depan lebih jauh, baginya sesiapa yang menjadikan perkara remeh-temeh sebagai alasan tidak layak untuk bergelar orang-orang yang berjaya. Tidak lama selepas itu bas yang dinaiki mereka pun berhenti, Fiq melangkah keluar daripada bas.
Sebuah bangunan yang amat besar ditambah dengan taman yang begitu cantik. Bunga-bungaan menghiasi setiap penjuru bangunan tersebut yang juga kolej tempat belajarnya Fiq. Bangunan besar berwarna biru itu sudah dibina sejak 10 tahun yang lepas dan pengasas kepada pusat ilmu itu adalah seorang tokoh seni yang amat disegani.
Fiq melihat Linda yang berjalan dengan penuh ayu bersama teman-temannya melintasi Fiq. Dia tersengih umpama dapat memegang permata yang besar.
“ Akhirnya sampai juga on time, mana boy ni? Selalu kalau waktu-waktu macam ni dia dah sampai,” Bisik hatinya.
“Woi Fiq,” Jerit satu suara dari arah belakangnya. Seorang lelaki bertubuh sedikit gempal serta pipi yang agak bulat.
“Ha, itupun kau!”
“Aik Fiq, awal pulak kau sampai hari ini. Selalu akulah yang kena tunggu kau dekat sini dulu. Kenapa kau Nampak gembira je pagi ni?” Soal Boy yang juga merupakan temannya yang paling rapat semenjak dia menjejakkan kaki ke kolej itu.
“Boy, kau nak tahu tak. Aku naik bas sama dengan Linda tadi. Itulah yang buat aku semangat hari ini.”
“ Aku dah agak dah, Fiq kau tak payah nak mimpilah nak dapat dia. Dia manalah pandang budak-budak macam kita ni,” Kata Boy cuba menyedarkan fiq daripada angan-angan palsunya itu.
“Hem, aku tak kisah pun. Yang penting aku dapat naik bas dengan dia.”
“Apa-apa ajalah kau ni Fiq. Dah jom masuk kelas, nanti kena denda pulak kalau lewat,” Kata Boy sambil menarik tangan kawannya itu.

Mereka pun berjalan ke kelas, suasana pagi di kolej amat meriah dengan pelajar-pelajar yang sibuk berborak dengan kawan masing-masing, ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Tenaga pengajar yang begegas untuk punch card serta bunyi bising loceng di kolej. Fiq tiba dihadapan pintu kelasnya bersama Boy.

“Boy, siapa nak masuk dulu, kau ke aku?” Soal Fiq.

“Engkaulah pulak, semalam turn aku masukkan,”Boy membingkas kata-kata Fiq.

Fiq memberanikan diri untuk masuk ke dalam kelas. Kaki kanannya mula melangkah ke dalam sementara tangannya membuka tombol pintu. Pintu lalu terbuka, Fiq meninjau luas ke dalam kelas. Dia keliatan pelik. Selalunya kalau dia atau Boy masuk ke kelas, mesti ada sesuatu yang akan terbang ke mukanya mereka. Masing-masing kelihatan tenang dengan hal masinng-masing.

“Boy, kau tak rasa pelik ke? Selalunya ada belon air terbanglah, tepung taburlah. Mana pergi benda-benda semua tu?” Kata Fiq kepada Boy.

“Fiq, mulut jangan celupar. Hari ini kita selamat, diam aje.”

Mereka berdua berjalan ke kerusi masing-masing. Fiq menarik kerusinya dengan perlahan, dia menarik nafas panjang . Matanya meliar melihat sekeliling, sedikit pun tidak dilihatnya kerusi yang akan didudukinya itu. Fiq dengan muka yang tenang melabuhkan punggungnya ke atas kerusi itu.

“Pom!,” bunyi sesuatu meletup.

Kelas yang tenang tadi bertukar menjadi hiruk-pikuk, pelajar-pelajar yang berada di dalam kelas tiba-tiba ketawa berdekah-dekah.

“Fiq, kenapa dengan kau?” Soal Boy dengan wajah yang agak pelik.

“ Boy, aku dah kena. Diorang letak belon air dekat kerusi aku, habis basah seluar aku.”
Fiq tidak menyedari bahawa belaon air tersebut berada di atas kerusinya.

Dalam tawa yang riuh-rendah itu datang seorang lelaki bersama-sama beberapa orang rakannya ke arah Fiq.
“Hai Fiq, tadi aku dengar bunyi benda meletup. Tapi aku tak jumpa dekat mana bunyi tu, Kau boleh tunjukkan dekat aku tak?” Soal lelaki itu dengan nada menyindir.

Fiq hanya berdiam diri di atas kerusi, seluruh mata yang terdapat di dalam kelas tertumpu kearahnya. Iskandar merenung tajam ke muka Fiq, dia mengeluarkan tangannya daripada kocek seluar lalu meletakkan kedua belah tangannya di atas meja Fiq. Dia meminta rakannya yang berada disebelahnya itu sebatang pen marker, perlahan-lahan matanya membelek pen marker tersebut. Fiq dengan tanpa dayanya hanya terus berdiam tanpa sepatah bicara dari bibirnya.

Lelaki tersebut perlahan membuka penutup pen tersebut, masing-masing di dalam kelas ternanti-nanti apakah yang akan berlaku seterusnya. Tangannya dengan tanpa rasa takut menulis sepatah perkataan di atas meja Fiq. Anak mata Fiq mengintai disebalik diam dirinya setiap lenggok tangan yang menconteng meja belajarnya patah perkataan itu. Fiq tertanya-tanya, apakah yang sebenarnya diingini olehnya dan apakah yang dia cuba buktikan. Mengapa insan seperti ini sanggup melakukan perkara-perkara yang tidak masuk akal. Satu persoalan bermain di dalam pemikiran Fiq.

“ Apa masalah dengan kau ni ha, Is. Apahal kau tak puas hati sangat dengan Fiq ni, dia tak pernah kacau kau pun,” Sampuk Boy kepada lelaki yang bernama Iskandar itu. Lelaki inilah yang selalu mengganggu Fiq setiap hari.

”Apahal kau sibuk sangat ni, aku peduli apa. Korang berdua ni memang buat aku panas je, lagi-lagi kau Fiq atau kau lebih suka aku panggil anak manja prof. “ Kata Is kepada Fiq, Fiq selalu diganggu rakan-rakannya kerana dia selalu mendapat perhatian daripada pensyarah-pensyarahnya disebabkan kelakuannnya yang baik dan cemerlang di dalam pelajarannya.

“ Tapi kadang-kadang bosan ar kacau kau. Macam tunggul kau tahu tak, kau yang kena kacau tapi Boy yang memekak . Kau tak berani ke nak cakap apa-apa budak . Tunggul batu! Kau Nampak apa yang aku tulis, tapi aku tak rasa kau buta. Mari sini aku bacakan untuk kau, penakut. Itulah satu-satunya perkataan yang menggambarkan diri kau” kata Is lagi. Dia lalu beredar daripada situ ke tempat duduknya.

“Fiq, kenapa kau tak melawan. Kau ni asyik kena buli aja. Macam manalah kau boleh tahan,” kata Boy dalam nada yang agak marah.

“Tak apalah Boy, aku tak suka nak bising-bisinglah. Kalau aku melawan, tak ada bezalah antara aku dengan dia. Lama-kelamaan dia letihlah, kau jangan risaulah.”

“Itulah kelemahan kau, baik sangat. Macam mana nanti kalau aku tak ada. Siapa yang nak tolong kau nanti,” Ujar Boy sambil menepuk melakang sahabat karibnya itu.

Dia berasa sangat gembira kerana memiliki kawan yang begitu baik. Tapi bagi boy, sungguhpun Fiq nampak lemah di luar yang selalu menjadi mangsa buli dan ejekan rakan-rakannya. Tapi hakikatnya dalaman Fiq adalah sekuat ombak besar yang menguasai lautan.
Pensyarah mereka masuk ke dalam kelas.

“Apa khabar semua? Saya harap kamu semua tak ada apa-apa.” Kata pensyarah wanita yang berumur 38 tahun itu yang merupakan pensyarah kegemaran fiq yang banyak membantunya dalam pelajarannya.

“ Semua ok prof. tapi ada seorang je yang tak ok. Pagi-pagi lagi dia dah kencing dalam seluar prof.,” Kata Is. Rakan-rakannya ketawa besar mendengar kata-katanya itu.

“Adakah kamu Fiq? Siapa yang kacau dia cakap cepat!” kata proffesor yang digelar prof. Ros itu.
Dengan penuh yakinnya Boy menjawab “Iskandar yang kacau prof, dia letak belon air dekat kerusi Fiq.”
Iskandar menjeling tajam kearah Boy “ Siaplah kau gemuk,” Hati Is berdesing.

“ Iskandar, lepas kelas ni jumpe saya dalam bilik kaunselor, ada beberapa perkara saya nak cakap dengan awak.”

“ Baiklah kelas, seperti biasa kamu dah siapkan task yang saya bagi kamu minggu lepas. Sebelum rehat, saya nak kamu semua letakkan ia dekat atas meja saya,” Sambung Prof. Ros.

“Oh, and one thing for your information, by the end of this month ada satu karnival musikal dan semua pelajar dari setiap jurusan adalah dijemput untuk membuat persembahan kalau ada yang berminat. Karnival itu akan dihadiri oleh orang-orang besar dari stesen penyiaran, so saya harap awak semua cari idea dan luahkan idea-idea awak semua. There is about 3 weeks from now,” Pror. Ros memberhentikan ucapannya seketika.

Fiq tiba-tiba seolah-olah dilambung ombak yang sangat kuat, matanya merenung tulisan yang baru diconteng oleh Iskandar sebentar tadi. Dia mula dikalahkan oleh perkataan tersebut, dia tiba-tiba merasa bingung.

“ Aku tak dapat nak tafsir apa yang dikatakan penakut itu, tetapi aku merasakan ia adalah aku. Adakah aku selama ini hanya berpura-pura kuat di dalam hati, atau aku hanya cuba lari daripada kenyataan. Memang aku tak hebat seperti orang lain yang dikagumi oleh rakan-rakan yang lain, aku keliru dan buntu dan aku pasti sekiranya aku berterusan begini pastinya sebuah penyudah yang tidak indah akan aku perolehi. Aku sendiri tidak pasti aku dimana aku berdiri sekarang ini,” bisik hati kecilnya itu.
Fikirannnya mula menjadi celaru, kejadian itu memberi kesan yang agak mendalam terhadap dirinya. Dia cuba menyelesaikan persoalan yang baru difikirkannya.

“ Fiq, adakah kamu tidak apa-apa, apa yang kamu menungkan?” Fiq tersentak daripada lamunannya, Prof. Ros menegurnya.

“ Oh, tiada apa-apalah prof, cuma terfikirkan tentang karnival hujung bulan ini,” Dengan lancarnya Fiq menjawab.

“ Hahaha, takkanlah kau nak buat persembahan Fiq. Boleh tak kau jangan bermimpi di siang hari,” Is menyampuk. Seluruh pelajar yang berada di dalam kelas mentertawakan Fiq.

“ Eh kamu semua, setiap orang layak untuk menyertai karnival itu. Tidak kisahlah siapa pun dia,” Kata Proffesor Ros cuba untuk mempertahankan Fiq.

“ Baik kau jangan mimpilah Fiq, apa yang kau boleh buat nanti. Aku bukan tak mahu kau masuk karnival musical tu, cuma aku tak hendak kau ditertawakan aja,” Sambung Is lagi dengan nada yang lebih sinis.
Fiq melihat gelagat Iskandar yang cuba merendahkannya. Dia cuba mententeramkan jiwanya walaupun kebanyakan orang pasti akan melenting jika dilakukan sebegitu rupa. Baginya adalah suatu yang agak mustahil untuk memberhentikan kata-kata orang terhadapnya. Iskandar kelihatan puas setelah dia berusaha memalukan Fiq dihadapan kelasnya, Professor Ros tidak mampu berkata apa-apa lag. Kemarahan di dalam diri Boy meluak-luak mendengar kata-kata yang dilemparkan oleh Is kepada FIq, tetapi kemarahannya pudar melihat Fiq yang tenang dan masih bisa tersenyum.

Tidak lama kemudian kelas pun tamat sepertimana yang dijadualkan, masing-masing sibuk mengemas beg dan buku-buku.

" Fiq, saya nak jumpa kamu sbentar," Kata prof. Ros sambil memadam whiteboard.
Fiq mengangguk tanda setuju. Selesai semua pelajar beredar, Fiq pun bertemu dengan Prof Ros.

" Prof. ada apa nak jumpa saya?" soal Fiq.

"Fiq kamu duduk kejap, kamu ni dah berapa kali saya cakap jangan asyik biarkan diri kamu itu dibuli orang lain, kesian saya tengok kamu."

" Tidak apa prof, lambat laun bila mereka penat, berhentilah mereka prof."

"Suka hati kamulah.Oh Ya, terlupa pulak saya. Fiq, nanti kamu bersiap dengan persembahan kamu untuk karnival musik itu."

" Apa maksud prof, saya tak mahulah nak sertai program tu," Fiq menolak.

" Janganlah begitu, tunjukkan bakat kamu yang terpendam. Saya nak tengok sangat-sangat apa yang berselindung disebalik diri kamu yang selalu dibuli itu," Kata Prof. Ros memberi kata-kata semangat.

"Bakat apa prof, saya rasa saya ni seorang yang tak ada bakat," Kata Fiq merendahkan dirinya.
" Fiq, dalam kehidupan seseorang itu ada yang tersembunyi iaitu bakat yang terpendam. Jangan takut untuk meluahkannya, saya dah nampak apa yang kamu mampu Fiq. Saya dah nampak..."
Fiq terdiam mendengar kata-kata Prof. Ros itu.
"
Baiklah kalau begitu, saya akan cuba. Terima kasih prof," Fiq beredar dari kelasnya. Fikirannya menjadi runsing dengan tanggungjawab untuk membuat persembahan di karnival itu nanti.
"
Aaargh….. apa aku nak buat ni,saat-saat genting macam ni cuma seorang saja yang boleh aku harapkan. Atuk!"

Sesi pembelajaran di kolej pun selesai, kini masa untuk pulang. Fiq menggapai semua peralatannya.
"Fiq, lepas ni aku ngan membe-membe lain nak lepak kat kedai buku. Kau nak ikut tak?" Soal Boy.
" Tak apalah Boy, aku ada hal sikitlah lepas ni. Aku nak jumpa atuk nak bincang pasal karnival musik tu nanti.
" Owh, kalau macam tu, esoklah kita jumpa. Gua pergi dulu."

Fiq berangkat keluar daripada kelasnya, dia pun berjalan tenang melalui lorong ke pintu pagar utama. Dalam perjalanan, sekumpulan pelajar perempuan sibuk bekumpul sesama sendiri.
Mereka seolah-olah menyedari kehadiran Fiq, mata-mata mula menjeling ke arah pemuda yang sedang tenang berjalan melintasi kumpulan itu. Dia hanya menundukkan kepala mengadap lantai marmar yang terdapat butir-butir pasir halus.
Satu perasaan yang kurang enak berlagu di dalam kalbunya, tetapi walaubagaimanapun dia harus juga melalui mereka untuk ke pintu keluar. Gerak langkah kakinya semakin hampir, bauan pewangi yg dipakai oleh gadis-gadis tersebut semakin dirasai. Fiq cuba mempecepatkan langkahnya. seperti yang bermain di minda Fiq, gadis-gadis tersebut yang juga rakan sekelasnya menyekatnya. Fiq kelihatan lemah dihadapan mereka, dia hanya mampu mengikut apa yang mereka arahkan.

" Hai Fiq, nak kemana laju-laju ni?" Soal salah seorang daripada mereka.

" Weh kamu semua. aku dah lewat ni. minta maaflah aku nak cepat," Balas Fiq.

" Kau nak cepat nak pergi mana? Lagipun ko cuma duduk dekat rumah aje kan," Sampuk rakan perempuan itu yang lain.

" Fiq, kami ni bukan apa. Cuma nak bagi nasihat sikit aja, aku fikir lebih baik kau lupakan niat kau untuk masuk karnival musikal itu nanti. Bukan apa, aku takut kau malu nanti. Kesian kau."

"Kau pun tahukan, kau bukannya ada bakat sangat pun, cuma pandai sikit aja, so lebih baik kau undur diri Fiq."

Satu tamparan yang hebat bagi Fiq terpaksa mendengar kata-kata yang langsung tidak membina dirinya itu malahan menjadikannya seolah-olah teramat lemah dihadapan semua orang.

" Nampaknya kalau kamu semua rasa aku tak mampu, lebih baik aku tarik diri. Bak kata orang kawan-kawan mencerminkan diri kita." Fiq menjawab dengan nada yang lemah.

" Bijak pown kau Fiq, aku sukalah dengan kau ni. Terima kasih kerana fikir dengan bijak."
Setelah puas mereka berdrama dihadapan fiq, mereka lalu beredar meninggalkan pemuda yang kelihatan tidak berdaya rohaninya itu. Sejurus selepas mereka beredar, Fiq mendapati terdapat sehelai nota yang tertulis namanya diatas helaian tersebut. Dia mengutip nota itu lalu membacanya. Tertulis sebaris ayat yang tiba-tiba merubah hati yang sedang hilang ditiup kabus menjadi panji yang bekibar megah.

“ Fiq, awak jangan hiraukan apa yang mereka katakan pada awak. Mereka telah berpakat dengan Is untuk mengenakan awak. Semua yang mereka katakan hanyalah pada pandangan mereka sahaja, tetapi bagi saya awak mempunyai potensi yang sangat hebat cuma perlu dikorek aja'

Fiq tersenyum, dalam kesamaran kabus yang meliputi hatinya masih ada lagi cahaya yang meneranginya. Kehidupan adalah sesuatu yang amat sukar diduga dan kerana itulah ia dipanggil kehidupan.

Dia terus meninggalkan tempat tersebut, saki baki kelemahan yang menyebabkan dia lemah juga dia tinggalkan agar ia tidak menghantui dirinya kelak. Fiq terus bertolak pulang ke rumah atuknya, fikiranya agak tidak keruan memikirkan apakah yang akan berlaku kepada dirinya kelak.Roda-roda masa berputar indah mencetak sebuah gambaran yang menjadi persoalan di dalam erti mencari kebaikan.

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!