Thursday, April 7, 2011

7-phantom of the violet guitar

Dewan untuk festival musik dipenuhi ahli jawatankuasa yang sedang sibuk menyiapkan serba-serbi persiapan untuk malam gilang gemilang itu. Setiap sudut dan ruang dipenuhi hiasan yang kreatif dan elegan serta mempunyai berencam ciri yang bersangkut-pau tdengan musik. Susun atur bunga-bungaan di sekeliling pentas menambahkan lagi keceriaan yang terpahat di pentas persembahan. Rekabentuk pentas pada kali ini membawa nafas baru kerana keunikan bentuknya yang amat menarik. Posisi lampu tersuluh gah di kedudukan yang tersendiri. Pasti kal ini sebuah kelainan bakal tercetus dalam konteks senibina pentas dan dewan serta begitu juga ahli-ahli yang bakal menunjukkan belang masing-masing.

Fiq juga tidak terkecuali meminjamkan tukang empat keratnya untuk membantu teman-teman yang sedang sibuk dengan tugas masing-masing. Boy bersama Fiq ditugaskan untuk membersihkan bilik persalinan pakaian di belakang pentas. Cuma mereka berdua yang mengemas kerana bilik itu ruangnya tidak berapa besar dan hanya cukup dua tenaga yang menguruskannya. Habuk-habuk yang berada di atas meja solek dikibas Boy sebersih mungkin, boleh dikatakan agak tebal habuk-habuk yang telah melekat di permukaan perabot yang berada di situ. Bilik tersebut amat jarang digunakan, cuma pada majlis-majlis yang memerlukan penggantian pakaian dan seumpamanya yang menggunakan bilik itu. Selainnya hanyalah menjadi tempat habuk bertandang.

“ Boy, hidung aku tersumbatlah pulak dengan habuk-habuk ni. Kau ok ke tak?” Soal Fiq.
“ Aku ok aja, hidung aku ni lebih kurang cam air purifier taw,” Boy melawak.

“ Ah banyaklah kau punya cakap. Boy, baju apa yang tergantung dekat belakang almari tu,” Tanya Fiq sambil menuning jari kearah sepasang baju yang telah digantung di belakang almari solek.

“Owh, yang itu ya. Itu kostum lakonan ‘Phantom of the Opera’. 5 tahun lepas diorang ada buat lakonan waktu festival musikal ni. Kalau kau nak tahukan, budak-budak senior dalam kolej ni kata. Kostum ni berhantu kau tahu, ada orang pernah Nampak kostum ni terbang dekat keliling kolej.”

“ Kau ni Boy, merepek aja lah. Tapi kostum ni Nampak macam menarikkan.”

“ pelik betullah kau ni Fiq. Suka hati kaulah,” Kata Boy.

Seorang lelaki masuk ke dalam berpakaian baju kemeja putih bersama tali leher merah. Tangannya memegang kertas-kertas lama. Dia ialah Professor Shah, pensyarah di kolej itu yang juga merangkap jawatankuasa penting dalam perlaksanaan program ini. Matanya memeriksa bilik tersebut. Dia mengangguk seperti gembira.

“ Bagus, kamu berdua telah lakukan kerja dengan baik. Sememangnya bagus,teruskan mengemas dan pastikan tiada baying-bayang habuk pun. Mesti ingat, kebersihan adalah yang terpenting,” Kata lelaki yang agak tegas apabila bercakap soal kebersihan.

Dia lalu beredar daripada situ. Kedatangan mengejut Professor Shah itu membuatkan mereka tidak terucap sepatah pun. Kedua-dua pelajar itu menoleh kearah masing-masing.

“ Terkejut aku tadi, tiba-tiba masuk prof ni. Kita tengah sibuk cerita pasal hantu, dia pula datang,” Kata Boy.

“ Itulah kau Boy, sibuk sangat dengan hantu kau.”

Dalam kesunyian itu, pintu almari berbunyi seperti angin yang meniup. Baju yang hitam yang seperti jubah itu berhayun. Kedua-dua anak mata Fiq dan Boy menjeling kearah baju yang berayun itu. Hati mereka berpendapat benda yang sama. Tanpa ragu-ragu Boy memecut keluar diikuti dengan Fiq.

“ Memang sah bilik tu ada momok, aku da bilang awal-awal kau tak nak percaya. Fiq, entah-entah bende tu da ikut kita. Macam mana ni, aku takut.”

“ Ah kau, merepek aja. Tutup mulut kau, jangan nak cakap yang bukan-bukan. Kau ni buat takut aku aja.”

Boy tersengih.

Setelah selesai menyiapkan kerja-kerja mereka, Boy dan FIq turun ke café yang terletak berhampiran taman utama kolej. Setibanya mereka berdua di sana mereka terseremoak dengan Andy yang sedang menikmati nasi lemaknya di salah sebuah meja.
Fiq menegur. “ Andy, awal kau sampai di sini. Mana pasukan latihan kau?”

“ FIq, ingatkan siapa tadi. Aku seorang saja, yang lain sedang menyiapkan kostum. Aku lari daripada mereka kerana perut ni meragam benar. Lapar rasanya.”

“ Andy, budak yang akan menjadi hero dalam teater yang diarakan Linda tu ya. Selamat berkenalan, saya Boy…panggil aja Boy,” Boy terus menyampuk sebaik sahaja mendengar nama Andy.

Fiq tersipu senyum melihat gaya Boy.

Mereka bertiga menjamu selera bersama, dalam menikmati sarapan yang enak itu. Seperti biasa, Iskandar bersama teman-temannya datang ke meja Fiq. Is menghampiri Fiq.

“ Fiq, aku dengar kau akan ambil bahagian juga dalam carnival tu ya. Degil benar kau ni. Andy, kenapa kau lepak dengan budak lembik ni. Buang masa kau aja.”

“ Is, tolong jangan kacau mereka buat masa ni. Aku tengah makan bersama mereka ni,” Kata Andy.

“ Andy, kau nak pertahankan budak berdua ni. Kau tahu tak Fiq ni nak sabotaj kau supaya kau tak dapat nak buat persembahan nanti,” Is mengapi-apikan suasana.

Fiq kekal tenang. Air mukanya masih kelihatan teguh sementara Boy sudah mula berasap. Iskandar semakin panas kerana rancangannya untuk mengganggu Fiq tergendala dengan adanya Andy.

“ Hei Fiq, jangan ingat kau lepak dengan Andy aku tak boleh nak pukul kau,” Nada Iskandar mula mengeras.

Andy bangkit dari kerusinya. “ Aku cakap jangan kacau, jangan kacaulah!”
Semua terdiam mendengar jeritan Andy, Iskandar menggenggam penumbuknya. Kalau ikutkan hatinya saat itu, dia ingin sekali memukul Andy. Tapi jika dia buat begitu, pasti Linda akan marah kerana mencederakan pelakonnya. Iskandar beralah dengan penuh rasa marah. Dia lalu beredar daripada café tersebut.
Andy yang tiba-tiba menjadi marah sebentar tadi duduk semula. Mukanya kelihatan resah semacam. Dia mengusap dadanya seperti menahan kesakitan, Fiq menghulurkan air pada Andy.

“ Andy, kenapa dengan kau ni, kau sakit Andy?”

“ Tiada apa-apalah Fiq, aku ok aja.”

“ Tak guna punya Is, kalau aku dapat dia. Pasti akan aku cincang dia sampai lumat,”Kata Boy berlagak berani.

Setelah penat seharian di kolej, Fiq pun pulang. Fiq tidak terus pulang ke rumah sebaliknya dia pergi untuk menjenguk atuk dan gitar yang dismpan di rumah atuk. Dia berbual panjang dengan atuknya mengenai persiapan untuk malam esok.

“ Atuk, atuk pasti datang malam esokkan?” Soal Fiq.
“ Mestilah, atuk pergi.”
“ Fiq masih ragu-ragulah atuk. Rasa macam ada sesuatu yang berbeza. Seperti malam esok merupakan malam yang amat istimewa yang akan memberi kejutan dalam hidup ini.”
“ Atuk pasti, malam esok. Malam itu akan menjadi sejarah yang kamu tidak akan kamu lupa.”
“ Atuk, Fiq akan buat persembahan guna gitar ni ya.”

Atuk terdiam. Dia merenung Fiq.

“ Boleh, tapi kamu mesti berjanji pada atuk yang kamu akan jaga gitar ini sperti kamu melindungi emas yang banyak.”

Fiq mengagguk kata-kata atuknya walaupun ia berbunyi agak pelik.

“ Baiklah atuk, Fiq akan cuba. Fiq akan buat kejutan pada malam itu nanti.”

“Macam itulah cucu atuk.”

Tuk..tuk…tuk…

“ siapa yang mengetuk pintu itu agaknya?” Kata atuk.
“ taka pa tuk, biar Fiq pergi tengok.”

Fiq pergi membuka pintu. Dia membuka selak pintu itu, dia tertanya-tanya siapakah yang datang. Pintu dibuka, seorang lelaki yang tidak asing bagi Fiq yang amat dia kenali sedangj berdiri di hadapannya.

“ Ayah, apa ayah buat dekat sini?”

Rupanya lelaki yang berdiri itu adalah ayah Fiq, mukanya kelihatan bengis. Atuk kemudian muncul disebelah Fiq yang sedang tercegat di depan pintu. Ayah menarik tangan Fiq.

“fiq, apa kamu buat di sini. Ayah sudah bagi amaran supaya kamu jangan datang ke sini lagi. Tapi kenapa kamu degil!.”

“ Fiq Cuma singgah sebentar untuk bertemu dengan atuk. Fiq nak beritahu atuk yang Fiq akan buat persembahan pada malam esok. Itu sahaja ayah,” Kata Fiq cube menenangkan ayahnya.

“ Sham, apa yang Fiq cakap tu memang benar. Janganlah kamu marah pada dia,” Kata atuk.

Ayah mengunci mulutnya, matanya merenung tajam orang tua itu seperti ada dendam yang terselit di celahan hatinya yang belum dilepaskan. Ayah menarik tangan Fiq lalu membawanya pulang ke rumah.

“ Buat masa ini aku terpaksa akur dengan setiap peristiwa, tapi bukan untuk selamanya kisah ini berlarutan. Akanku kait semula tali yang telah terputus antara ayah dan atuk walau ia meminta aku untuk menggunakan habuk dan tanah sekalipun.”

Raut wajah atuk yang jelas terpampang kesedihan menimbulkan rasa bersalah terhadap diri Fiq. Tapi sebagai seorang anak dia harus akur dengan sikap bapanya itu. Ayah menghidupkan enjin kereta lalu beredar daripada rumah tersebut.

“ Fiq, kamu mahu ayah cakap bagaimana lagi. Ayah tidak suka kamu datang bertemu atuk. Sudah berapa kali ayah bilang, kamu jangan buat ayah marah.”

“ Ayah, apa salahhnya seorang cucu datang bertemu atuknya untuk meminta restu supaya mendoakan cucunya.”

“ walaupun apa yang kamu cuba cakap, tetap ayah tidak mahu kamu berjumpa dengan orang tua itu.”

“ Ayah, saya sudah lama menyimpan perasaan ini. Hari ini biarlah ayah tahu, jangan kerana dendam ayah itu mencipta tembok diantara Fiq dan atuk. Adakah ayah mahu sekiranya perkara seperti itu berlaku pada ayah.”

Ayah terdiam, dia terus memecut deras apabila mendengar kata-kata Fiq, dalam hatinya tersimpan kemarahan yang mendalam. Dia tetap tidak mahu mengalah dengan alasan anaknya itu.

Setelah tiba dirumah, Fiq bermuram sahaja. Mukanya seperti hilang semangat setelah apa yang berlaku. Dia hanya duduk di atas tilam mengadap ke tingkap, kipas berpusing perlahan.

“ Fiq, kamu ada masalah?” Mama menyapanya.
“ Mama, tak ada apa-apa pun,” Jawab Fiq.

“ Tapi mengapa mama tengok Fiq macam muram aja.”

Atas desakan mamanya Fiq meluahkan kedukaan yang tergantung dihatinya.

“ Mama, cuba beritahu Fiq. Kenapa ayah tak suka Fiq berada di rumah atuk, kenapa dia tak mahu Fiq bertemu atuk?”

“ Fiq, kadang-kadang ada soalan yang kita tak dapat menemui jawapannya walaupun kita dah berusaha. Ia bergantung pada jawapan itu sendiri itu datang kepada kamu. Sebenarnya hidup kamu sekarang adalah dari luar jangkaan kamu, mama mahu kamu bersedia untuk perkara-perkara yang bakal kamu tempuhi.”

“Baiklah kalau macam tu, Fiq akan persiapkan diri Fiq untuk jawapan itu muncul.”

“ Fiq, pergilah berehat. Esok malam kamu ada tugas besar. Buat mama bangga tahu.”

Mama menutup pintu bilik Fiq, dia berjalan menuruni anak tangga.

“ agaknya masa yang dinanti telah tiba.”


***********************************

Akhirnya saat yang dinanti telah pun tiba, karnival musikal akan berlangsung dalam beberapa jam sahaja lagi. Setiap mereka yang mengambil bahagian sedang bersiap sedia untuk membuat persiapan terakhir bagi persembahan mereka tidak terkecuali Fiq. Kali ini gitar violetnya dibawa bagi tujuan persembahannya nanti, gitar itu disimpan di dalam beg yang telah disediakan khas. Dia amat berharap persembahannya itu akan berjalan dengan lancar, dia menaruh harapan yang sangat tinggi. Ini adalah persembahan pertamanya. Dalam dia sibuk dengan persiapannya, satu bau yang amat wangi menusup ke hidungnya. Bau itu seperti telah menambat hatinya. Fiq menghidu dari mana datangnya bau tersebut, dia mula berjalan. Bau itu semakin kuat, ia datang dari belakang taman. Angin yang bertiup pada ketika itu menyebarkan bau yang wangi itu ke sekeliling taman. Dia ingin tahu siapa yang memakai wangian itu. Dia tahu mana datangnya bau tersebut, ia datang daripada Linda.

“ Bau itu amat padan dengan tuannya. Cantiknya dia, seperti lampu-lampu yang menghiasi taman ini. Penuh cahaya dan ketenangan, jika mereka kata bidadari itu cantik, maka aku telah menemuinya. Bidadari itu,” Bisik Fiq di sebalik sebatang pohon mengintai Linda yang sedang berlatih buat terakhir kalinya.

“ Alangkah bagusnya saat ini aku dapat cakap dengannya, walau sepatah pun.”
Bunyi cengkerik malam sambung menyambung dengan kehadiran unggas-unggas yang sibuk bermain di lampu-lampu. Fiq melupakan hasratnya itu berbicara dengan bidadrinya itu. Dia beredar meninggalkan Linda yang sedang berlatih di taman itu. Masa pantas berlalu, Fiq semakin resah. Dia pasti akan ada beratus orang akan hadir untuk persembahan itu nanti. Tangannya berpeluh sedikit, saat itu bagai dilanda pukulan ombak yang membawa kegugupan yang tidak tergambar. Hatinya berdenyut pantas membilang detik, perkara ini pasti berlaku untuk Fiq kerana ini adalah pertama kali dia akan membuat persembahan.

Orang ramai mulai memenuhi dewan, setiap tahun acara seperti ini akan diadakan bagi mencari bakat baru, setiap tahun ia akan dihadiri oleh ramai penggiat seni yang ingin melamar bakat-bakat baru. Tidak terkecuali juga terdapat orang-orang besar hadir bagi menyerikan majlis. Masing-masing mengambil tempat duduk, acara bakal bermula.

“ Tuan-tuan dan puan-puan, selamat datang ke malam festival musik yang dianjurkan oleh kolej ini. Pada malam ini, seperti biasa pelajar-pelajar kolej akan menunjukkan bakat masing-masing dalam bidang musik. Adakah anda sudah bersedia untuk dihiburkan?” Kata pengacar majlis.
“ Dah mula, kenapa kaki aku tak henti-henti bergetar ni. Takutnya,” Fiq terdengar suara pengacara majlis.

Fiq mendapat undian yang ketiga terakhir. Terdapat 15 persembahan, Fiq mendapat undian yang ke-13 sementara kumpulan Linda mendapat undian terakhir.

“ Tenang Fiq, tenang…kau lambat lagi,” Boy menyapu belakang Fiq.\\

“ Aku tengah bertenanglah ni Boy, kau tak nampak ke?”

“ Ya, aku tak nampak. Apa yang aku nampak kaki kau tengah menggigil.”

“Boy, aku takut. Badan aku tiba-tiba jadi seram sejuk. Macam mana ni?” Fiq bertambah resah.

“ Aku pun tak tahu nak tolong kau macam mana. Bukan kau pandai ke bab-bab tenangkan diri ni,” Perli Boy.

“ Ada-ada saja kau ni.”

“ Ok, Fiq. Mahu atau tak mahu, kau mesti naik atas pentas dan buktikan pada mereka yang kau boleh lakukan. Jangan bersikap macam budak-budak lagi,” Fiq cuba menyuapkan semangat pada dirinya.

“ Dipersilakan persembahan pertama pada malam ini,” Pengacara majlis menjemput persembahan pertama pada malam itu.

Persembahan pertama pada karnival musikal tahun itu bermula, debaran di dada Fiq semakin terasa. Dia cuba melawan rasa takutnya itu, dia pergi duduk menenangkan diri di belakang pentas.

“ Apapun yang berlaku, aku amat bersyukur dapat sampai ke tahap ini. Baik dan buruk dalam kehidupan itu adalah guru kepada kita. Terima segalanya dengan hati yang terbuka walaupun ia pahit.”

Fiq bangkit dari duduknya, dia tahu akan tiba gilirannya tidak lama lagi. Fiq masuk ke dalam bilik persalinan. Fiq memperkemaskan dirinya dihadapan cermin, dia ternampak baju hitam seperti jubah yang tergantung di almari melalui pantulan cermin. Dia menghiraukan pakaiian tersebut, fokus utamanya adalah pada persembahannya selepas ini. Dia merenung mukanya di cermin.

“ Seterusnya, peserta solo yang mendapat undian ke-13 naik ke pentas untuk melakukan persembahan,” Kata pengacara majlis.


“ Masanya telah tiba, harap-harap tiada apa-apa yang buruk akan berlaku.”

Fiq mengambil gitarnya, dia membuka zip beg gitarnya. Saat itu satu pukulan yang perasaan hinggap di hatinya. Dia berasa kurang enak untuk menggunakan gitar violetnya.

“ Gitar ni, kenapa aku rasa was-was nak gunakannya.”

Fiq meletakkan gitarnya di sebelah almari bersebelahan kostum hitam yang tergantung itu. Dia mengambil keputusan untuk menggunakan gitar yang lain, gitar akustik biasa. Perasaannya menjadi kurang selesa untuk menggunakan gitar violetnya.

Fiq keluar dari belakang pentas, tanganya memegang gitar. Kilauan cahaya memancar ke wajahnya, pertama kali dia menjejakkan kaki di pentas itu. Penonton bersorak memberi isyarat. Fiq melihat sebuah dewan yang dipenuhi ratusan orang. Mereka semua memndang Fiq. Dia menggapai kerusi, persembahan Fiq adalah nyanyian solo berbentuk akustika. Dia agak menggelatar, dari jauh tidak kelihatan getarnya tetapi dari dekat ia jelas kelihatan. Fiq membetulkan mikrofon, dia mengambil kedudukan yang sempurna. Penonton ternanti-nanti, Fiq mula memetik gitar. Petikan gitar itu betgema seluruh dewan.

Pap!

Bunyi seperti sesuatu telah tercabut,bunyi gitar tidak kedengaran. Wayar mikrofon telah dicabut oleh seseorang. Fiq menjdai gopoh, penonton mula menjadi pelik. Pengacara majlis masuk lalu membetulkan keadaan.

“ Minta maaf, ada sedikit kesilapan teknikal. Fiq kamu boleh mula sekali lagi.”

Angin mula berubah, tona di dalam jiwa Fiq menjadi serba tak kena. Kali ini petikan gitarnya sudah berbeza,dia mula menyanyi. Suaranya amat jelas kedengaran terketar-ketar. Dia amat pasti yang dia sudah silap. Bunyi gitar tidak secocok dengan nadanya. Terdapat penonton yang mula mempersoalkannya, dia menjadi lebih resah.

“ Aku tak dapat nak teruskan, jantung aku berdegup terlalu kencang. Kaki aku bergetar begitu juga dengan tangan aku. Minta maaf atuk.”

Di suatu sudut, Iskandar memandang puas. Dia sangat seronok melihat gaya Fiq dilanda masalah.

“ Sekarang baru kau tahu, aku dah bagi amran kau tak nak dengar. Terimalah akibatnya Fiq.”

Tanpa sepatah kata Fiq terus berhenti, dia berlari ke belakang. ,masing-masing menjadi pelik. Kedengaran sesetengah penonton mentertawakan Fiq. Dia kalah dalam pertarungan terhadap ketakutannya itu akibat terlalu gemuruh selepas dia terkejut dengan persembahanya disabotaj sebelum itu.

“ Aku dah boleh, sikit aja lagi. Tapi mengapa, kenapa mikrofon itu terhenti. Tak guna.”


Fiq terus berlari masuk ke dalam tandas, dia berdiri di hadapan cermin. Mukanya bertukar pucat. Dia amat kesal dengan apa yang telah berlaku, Fiq membasuh mukanya. Dia pasti dia akan menjadi bahan ketawa seluruh kolej pada masa akan datang.

Pintu salah sebuah tandas dibuka, Andy keluar daripada tandas tersebut. Mukanya kelihatan lebih pucat daripada Fiq. Andy telah siap sempurna dengan pakaiannya untuk persembahanya sebentar lagi.

“ Fiq , apa kau buat di sin?. Bukankah kau masih di atas pentas lagi,” soal Andy.

“ Owh, kamu rupanya. Ada masalah sebentar tadi, aku tarik diri Andy.”

“ Tapi mengapa,” Nada Andy mula berubah.

Dia tiba-tiba berpaut pada tubuh Fiq. Mukanya menjadi pucat lesu,dahi Andy berpeluh-peluh. Dia seakan-akan tidak berdaya, persembahanya akan bermula tidak lama sahaja lagi.

“ Andy, kau tak apa-apa. Andy…”

“ Fiq, aku pun tak tahu. Kepala aku pening sangat, aku rasa nak muntah.”

“ Andy, mari aku bawa kau pergi jumpa prof,” kata Fiq.

Wek!
Andy muntah di atds baju Fiq, muntahnya berwarna merah. Ia bercamour dengan darah.

“ Andy, ni dah teruk ni.”

“ Jangan risau Fiq, aku dah biasa. Fiq kau mesti bantu aku. Aku tak daya untuk naik membuat persembahan. Gantikan aku Fiq.”

“ Andy, apa kau cakap ni. Biar aja persembahan kau itu. Keadaan kau lebih penting buat masa ni.”

“ Fiq , walaupun aku baru kenal kau. Tapi aku amat percayakan kau, tolong Fiq. Persembahan ini adalah segala-galanya bagi aku. Aku tak mahu mereka yang lain kecewa hanya kerana aku. Aku tak mahu hampakan Linda yang telah bekerja keras untuk ini. Fiq, jadilah putera kepada Linda,” Rayu Andy.

Fiq keliru, dia seperti serba salah.

“ Andy…..”

“ Fiq, pergi sekarang. Dah nak mula, jangan risau dengan keadaan aku. Aku masih mampu berdiri lagi. Hanya kau sahaja yang tahu jalan cerita ni. Kau pernah tengok aku berlatihkan. Pergi……”

Fiq seperti terikut dengan permintaan Andy. Dia berlari masuk ke dalam bilik persalinan tanpa pengetahuan sesiapa.

“ Seterusnya dan yang terakhir, persmbaan teater musikal tajuknya ‘ Puteri Negara Angin’ arahan Linda,” Suara pengacara majlis kedengaran dari luar.

“ Apa aku nak buat ni, baju aku. Dah tercemar.”

Fiq berpusing-pusing mencari ikhtiar. Kemudian kostum jubah hitam yang tergantung jatuh ke lantai. Fiq memandangnya, tanpa berfikir dahulu dia terus memakai kostum itu. Dia kelihatan seperti maskot ‘Phantom of the Opera’.

“ Aku perlukan gitar, hari itu Andy berlatih menggunakan gitar. Aku mesti buat mereka percaya yang aku ini Andy.”

Dia mencapai gitar yang dugunakan sebentar tadi sewaktu persembahannya.

“ Gitar ini, aku dah gunakannya. Pasti mereka akan syak aku, tak boleh. Terpaksalah aku gunakan gitar aku.”

Fiq membuka ziip beg tempat menyimpan gitarnya. Dia seperti yakin bahawa sudah sampai seru gitar uniknya itu beraksi. Semangatnya menjadi luar biasa, Fiq sendiri pun tidak pasti apa yang berlaku pada dirinya. Tetapi apa yang mendorongnya adalah untuk membantu temannya, serta tidak mahu mengecewakan Linda dan kumpulannya.

Terdapat satu lagi masalah, dia tidak tahu bagaimana dia mahu menutup mukanya. Dia menyelongkar seluruh bilik mencari sesuatu, dalam sibuk dia mencari. Sesuatu telah terjatuh daripada kocek kostuk tersebut. Ia adalah sebentuk topeng putih yang kelihatan seperti hantu dalam kisah ‘Phantom of the opera’. Fiq pasti topeng itu adalah padan dengan kostum yang dipakainya.

“ Betulkah apa yang aku buat, aku tak pasti.”

Fiq menyarung topeng tersebut, hantu telah dilahirkan semula.

Irama bermain di dalam kepala Fiq, ia merubah hati lelaki itu. Dia mesti lakukan, tidak ada daya Fiq menolak permintaan Andy.

“ Mana Andy ni, dah sepuluh minit berlalu. Penonton dah mula pelik,” Kata Linda.
“ Tak tahulah aku Linda, dari tadi dia tak kelihatan,” Kata salah seorang temannya.

“ Linda, adakah kamu mahu teruskan persembahan? Masa sedang berlalu,” Soal pengacara majlis. “ Kalau kamu tak mahu teruskan, kamu dikira tarik diri.”

“ Jangan, jangan buat begitu,”Kata Linda.

“ Linda,kau naik aja di atas. Lengahkan masa, Andy pasti akan muncul. Penonton dah mula bertanya,” Desak temannya itu.

“ Baiklah, kau semua tolong cari Andy. Linda harapkan kamu semua,” Kata temannya itu lagi kepada beberapa orang rakannya yang lain.

“ Nampaknya aku terpaksa lengahkan masa, mungkin akan ada cukup masa untuk mereka cari Andy, aku tak boleh nak batalkan. Inilah peluang aku. Aku harus cuba, Andy. Aku harap kau tahu apa yang kau lakukan.”

Musik latar bermula, Linda yang lengkap berpakaian seperti seorang puteri masuk ke atas pentas. Penonton mula lega, persembahan akhirnya bermula. Lakon layar bermula.

LINDA : Duhai sang Matahari, beritahu pada hamba. Siapakah yang bakal menawan hati beta. Duhai Sang Rembulan, apakah ada yang mampu menambat hati beta. Beta tidak pernah terjumpa lagi sesiapa yang boleh menawan hati beta ini. Adakah di luar sana ada cinta. Sang angin bawalah hajat beta ini ke serata tanah agar ada cinta yang terdengar suara beta dan datang kepada beta.

Musik terus bermain, kedengaran bunyi desiran angin. Linda terus berlakon. Gema nyanyian mula kedengaran. Suara merdu Linda jelas kedengaran.

LINDA: Aku akan terus menunggu…..kehadiran satria yang mampu pertahankan cinta ini….pasir menjadi saksi hati yang sepi… dimanakah kau putera cintaku..

Musik latar berhenti, pentas menjadi sunyi. Penonton mula tertanya-tanya apakah yang akan berlaku. Linda menjeling ke luar pentas, temannya melambai-lambai padanya. Linda membaca pergerakan bibir temannya itu.

Andy tiada, kami tak jumpa.

Linda menjadi gelisah, beratus-ratus pasang mata sedang melihatnya saat itu. Dia rebah terduduk, air matanya menitis ke atas pentas. Linda dihuni ketakutan dan kekecewaan. Para penonton lebih teruja, mereka sangkakan yang itu adalah sebahagian daripada peresembahan. Masa terus berdetik, gadis itu kini kaku. Tidak terkata walau sepatah. Air mata suci itu terus menitis dan mengalir. Menanti sang putera tiba menyelamatkan keadaan. Dia mula menggagahi kakinya untuk bangkit, Linda mengangkat wajah manisnya itu ke hamparan penonton yang menanti sambungannya. Bunyi esakkan tangisan kedengaran halus keluar daripada pembesar suara, para penonton mula bertanya, mengapa? Apa telah berlaku.

“ Mengapa kau menangis……?’ Suara tersebut datang dibalik tirai langsir pentas yang luas itu.

Linda terdiam, adakah itu Andy?

Suara itu disusuli petikan gitar yang bergema membelah sunyi. Mata-mata yang menonton mula tersenyum. Barangakali siapakah yang sedang bermain dengan gitar itu.
Gitar terus dimainkan. Langsir yang menutupi pelakon itu ditarik, kejutan mula berlaku. Masing-masing membetulkan kedudukan supaya lebih selesa menikmati persembahan yang sedang mula rancak.

Seorang lelaki berjubah hitam lengkap bertopeng putih sedang berdiri dan jari-jemarinya asyik memetik gitar kepunyaannya itu. Linda kaku, apa yang sedang berlaku di atas pentas itu?

Penonton mula bersorak. “ Hantu opera, dia telah kembali!”

“ Fiq, bagaimana kamu boleh berada di situ?” Bisik lelaki tua berkemeja putih.

FIQ : Duhai puteri, angin telah sampaikan berita tentang cintamu, aku merasainya. Matahari telah pancarkan cahaya kasihmu kepadaku, aku kembali untuk memantulkan ia. Bulan telah mengukir namamu bertahtakan bintang, dan aku telah mengikuti jejaknya kemari…..


Gitar terus berbunyi, bunyi piano mulai mencelah.

LINDA : Angin,adakah kau yang tiupkan dia kesini. Sang matahari adakah kau yang telah membentuk laluan cahaya kesini. Bulan, adakah benar bintangmu telah memilihnya…..

Fiq menghampiri Linda, jarinya masih bermain. Musik yang sungguh indah kedengaran. Fiq merenungi mata Linda dibelakang topeng itu.

FIQ : Matamu telah berbisik, putera yang kau tunggu membawa cinta.

LINDA : Benarkah kalau begitu, buktikan apa yang membuatmu layak untuk membawa cintaku.

FIQ : Angin membisik kepadaku, puteri yang kucari menantiku. Tiada apa yang ada padaku, Cuma cinta sejati yang angin aku persembahkan. Demi kudratku, aku ingin……….

Linda : ingin apa…

Fiq terus memetik gitar, alunan yang sungguh hebat. Masing-masing kelihatan terpukau dengan persembahan Fiq. Dia kini bakal menjadi sebuah fenomena yang tidak diduga. Tiada siapa yang tahu wajah siapa disebalik topeng itu.
Fiq mengundurkan diri perlahan, suaranya semakin sayu, gitarnya sudah mula hendak melambaikan lambaian terkahir. Dia memberhentikan sentuhanya musiknya itu, tirai belakang tertutup menutupi Fiq.

Fiq : Phantom of the violet……

“Fantastic, hebat! Satu persembahan yang dinanti pada malam ini, Linda. Kau seorang pengarah dan pelakon yang hebat. Give her a big clap for them,” Kata pengacara majlis yang kelihatan gembira dengan persembahan sebentar tadi.

Seluruh dewan bergema dengan tepukan dan sorakan yang meriah. Masing-masing kelihatan berpuas hati dengan persembahan itu.

“ itu bukan Andy, memang bukan Andy. Siapa, Phantom of violet?” Bisik hati Linda.

Di sebuah sudut, bahagian kerusi orang ternama. Seorang lelaki sedang bercakap melalui telefon bimbit miliknya. “ Tuan memang tidak salah lagi, gitar violet yang kita cari ada di sini.”

“suaranya merdu, gayanya unik. Aku ingin tahu siapa di sebalik topeng itu? Siapakah Phantom of violet?” Bisik seorang wanita tidak jauh daripada pentas di kerusi penonton.

“ Takutnya aku tadi, sebenarnya apa dah berlaku. Betulkah diri aku yang berada di atas pentas tadi. Aku mesti simpan rahsia ni, tak ada sesiapa pun mesti tahu.”


“Hey Linda, kami baru dapat maklumat tentang Andy. Dia sakit, sekarang dia terlantar di hospital. Sebab itu Andy tak dapat perform,” Kata salah seorang teman Linda.

“ Maknanya, lelaki yang bertopeng itu bukan memang orang lain. Tak syak lagi,” kata Linda.

“ Linda, kau tahu tak. Story ini akan jadi panas dalam satu kolej ni. Siapa ‘Phantom of the violet’ misteri….”

“Eh Andy, dia sakit apa? Linda nak pergi melawat Andy. Jom ikut sekali, mungkin Andy tahu siapa phantom tu.”
“ Betul juga kata kau Linda, sebelum tu. Go and change yourself first. Dah macam cinderella aku tengok.”

Mereka berdua tiba di hospital beberapa minit kemudian. Jam menunjukkan sudah pukul 11 malam. Suasana suram terpampang disekitar kawasan hospital itu.

“ Adik, nak pergi mana malam-malam ni?” Tegur seorang lelaki berseragam pengawal dari luar kereta.

“ Owh, kami nak melawat kawan kami. Dia baru sahaja dihantar kesini tadi. Baru aja,” Kata teman Linda itu.

“ Saya minta maaf. Kalau mengikut peraturan, kamu berdua memang tak dibenarkan masuk. Kamu boleh datang esok,” Kata pengawal tersebut dengan nada yang sedikit tegas.

“ Kalau begitu, tak mengapalah encik. Terima kasih,” Kata Linda.


“So, macam mana Linda. Terpaksa kita datang esok.”

“ Nampaknya begitulah.”

No comments:

Post a Comment

let have some.....comment!!!!!